ارگ: تداوم نظام مردم‌سالار به برگزاری انتخابات وابسته است

ارگ: تداوم نظام مردم‌سالار به برگزاری انتخابات وابسته است

اطلاعات روز: ارگ ریاست‌جمهوری در واکنش به گفته‌های شماری از چهره‌های سیاسی می‌گوید که تداوم نظام مردم‌سالار و دموکراتیک، وابسته به برگزاری انتخابات می‌باشد.

صدیق صدیقی، سخن‌گوی ریاست‌جمهوری کشور در رشته‌تویتی گفته است: «حکومت افغانستان ضمن این‌که به دیدگاه‌های برخی از سیاست‌مداران بیرون از حکومت ارج می‌گذارد، اما تداوم نظام مردم‌‌سالار، به برگزاری انتخابات در روشنایی قانون اساسی افغانستان، وابسته است.»

آقای صدیقی افزوده است که برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری کشور در ششم میزان حتمی است. از چهره‌های سیاسی کشور خواسته است که با تشویق مردم به حاضرشدن به پای صندوق‌های رأی‌دهی نقش‌شان را در این روند ادا کنند.

پیش از چاشت امروز شماری از چهره‌های سیاسی، رهبران جهادی و نمایندگان جامعه مدنی در یک کنفرانس خبری در کابل با اشاره به تشکیل دسته‌های انتخاباتی کشور، گفته بودند که این دسته‌ها «بیش‌تر رنگ و بوی قومی» به خود گرفته‌‌اند از آن ابراز نگرانی کرده بودند. آنان تأکید کرده بودند که صلح در شرایط فعلی کشور بر انتخابات ارجهیت دارد و باید روی آن کار شود.

محمدیونس قانونی، معاون پیشین ریاست‌جمهوری کشور در این نشست خبری گفته بود: «ما نگران این هستیم که آیا آرای واقعی مردم زعامت آینده‌ی مردم افغانستان را تعیین خواهد کرد!… از داخل تیم‌ها چانس نجات افغانستان اندک است. خصوصا با تأسف باید بگویم که دسته‌های انتخاباتی ما بیش‌تر رنگ و بوی قومی پیدا کرده است. این برای مردم ما خبر خوشی نیست.»

آقای قانونی افزوده بود که ممکن این انتخابات «ابزار هوس دسته‌های سیاسی قرار گیرد و افغانستان و مردم افغانستان را به انقطاع قومی بکشاند».

از سویی هم، او تأکید کرده بود که در صورت شفاف‌نبودن انتخابات و میزان کم اشتراک مردم در آن، طوری که نتواند به انتخابات مشروعیت بدهد، آنان برای کنترل اوضاع کشور اقدام خواهند کرد.

همچنان حامد گیلانی، رییس حزب محاذ ملی نیز در این نشست خبری گفته بود که صلح نسبت به انتخابات ارجحیت دارد و انتخابات تنها می‌تواند بعد از استقرار صلح، اراده‌ی ملت را تضمین کند.

پیش‌تر شماری از این چهره‌ها به‌شمول حامد کرزی، رییس‌جمهوری پیشین دو روز پیش (دوشنبه، ۱ میزان) در اعلامیه‌ای گفته بودند که انتخابات ریاست‌جمهوری ششم میزان، افغانستان را به بحران می‌برد و به عوض آن باید به صلح اولویت داده شود.

در اعلامیه‌ی آنان آمده بود که در شرایط کنونی نه تنها مالکیت و رهبری انتخابات ریاست‌جمهوری در دست مردم افغانستان نیست، بلکه شرایط سیاسی و امنیتی نیز برای برگزاری یک انتخابات شفاف، عمومی، عادلانه و افغانستان‌شمول مساعد نیست.

همچنان به نقل از اعلامیه، انتخابات ریاست‌جمهوری ششم میزان کشور را به بحران عمیق‌تر و وسیع‌تر سیاسی و اجتماعی کشانده و به داعیه‌ی صلح نمی‌تواند کمک کند.

با این حال قرار است که انتخابات ریاست‌جمهوری کشور سه روز دیگر (شنبه، ششم میزان) در کشور برگزار شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *