سازمان ملل: خروج آمریکا منجر به افزایش تلفات در افغانستان شده است

اطلاعات روز: در گزارشی که از سوی سازمان ملل متحد به روز چهارشنبه نشر شده، آمده است که با عزیمت نیروهای به رهبری آمریکا از افغانستان، طالبان سعی دارد تا مناطق تخلیه شده را تحت کنترول خود در آورد. تلاش برای پس‌گیری این مناطق از سوی طالبان موجب افزایش تلفات غیر‌نظامیان شده است.

یوناما (هیأت کمکی سازمان ملل متحد برای افغانستان) در گزارش وسط سال خود نوشته است که در مقایسه با ماه جنوری تا جون سال گذشته، تعداد کشته شده‌ها 14 درصد و تعداد زخمی‌ها 28 درصد افزایش یافته است. این گزارش شورش‌گری را عامل 74 درصد این تلفات می‌داند، اما طالبان با ادعای این که آن‌ها هدف بوده‌اند و در تهاجم از سوی دولتی که پشتوانه‌ی غرب را با خود به هم‌راه دارد، از خود دفاع کرده‌اند.

تلفات غیر‌نظامی‌ها با ارسال 30 هزار عسکر از سوی باراک اوباما به افغانستان کاهش یافته بود؛ اما گزارش اخیر یوناما افزایش تلفات غیر‌نظامیان را نشان می‌دهد. عامل افزایش تلفات غیر‌نظامیان، کمپاین گسترده از سوی طالبان برای باز پس‌گیری مناطق از دست رفته‌ی شان است. طالبان زمانی برای پس‌گیری این مناطق تلاش می‌کند، که نیروهای خارجی برای خروج از افغانستان تا اواخر سال آینده‌ی میلادی آمادگی می‌گیرند و اندک اندک مسوولیت‌های امنیتی را به ارتش و پولیس افغانستان واگذار می‌کنند.

در گزارش اداره‌ی یوناما آمده است که تعداد کشته‌ها 1319 نفر و تعداد زخمی‌ها 2533 نفر در شش ماه اول سال 2013 بوده است، در حالی که در شش ماه اول سال 2012 (جنوری تا جون) تعداد کشته‌ها 1158 نفر و تعداد زخمی‌ها 1976 نفر بود.

این گزارش یکی از عوامل اصلی افزایش تلفات غیر‌نظامیان در سال روان میلادی را بمب‌های ساخته شده توسط طالبان و ماین‌هایی که روی سرک ‌یا در کنار آن جاسازی می‌گردند، می‌خواند. در حالی که 9 درصد این تلفات منسوب به حملات نیروهای امنیتی افغانستان و نیروهای بین‌المللی به رهبری ایالات متحده‌ی امریکا است، 12 درصد این تلفات به درگیری‌های مستقیم نیروهای طرف‌دار دولت و شورشیان بر می‌گردد‌ و بقیه‌ی آن به کسی نسبت داده نشده است.

تعداد نیروهای آمریکایی در سال 2009 افزایش یافت و هدف از ازدیاد نیروهای آمریکایی عقب راندن طالبان بود که در آن زمان به موفقیت‌های زیادی نایل آمده بودند، که در نتیجه‌ی این ازدیاد در نیروهای آمریکایی، تعداد زیادی کشته شدند.

رییس بخش حقوق بشر اداره‌ی یوناما گفت که «جنگ جدید (بعد از ازدیاد نیروهای آمریکایی در افغانستان) خطرات جدی را متوجه اطفال، زنان و مردان افغانستان ساخته است». این گزارش می‌نویسد که در جریان جنگ بین نیروهای امنیتی افغانستان و طالبان، 207 غیر‌نظامی کشته شده و 764 نفر زخمی شده‌اند، که این آمار افزایش 42 درصدی را نظر به دوره‌ی مشابه در سال گذشته نشان می‌دهد.

ماری ‌هارف، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی آمریکا گفت: «مسوولیت‌ بیش‌تر این تلفات به نیروهای امنیتی افغانستان بر می‌گردد؛ چون آن‌ها مسوولیت بیش‌تری در نبرد علیه شورشیان را به عهده دارد». وی این تعداد تلفات را اجتناب نا‌پذیر خواند‌ و گفت، اکنون تقریبا 80 درصد عملیات‌های نظامی توسط نیروهای امنیتی افغانستان سازمان‌دهی می‌شوند.

اکثریت نیروهای خارجی در سال روان میلادی افغانستان را ترک خواهند کرد‌ و تصمیم‌ در مورد حضور نیروهای آمریکایی بعد از سال 2014 در افغانستان، به امضای توافق‌نامه‌ی امنیتی بستگی دارد که گفت‌وگوها در مورد این توافق‌نامه از چندی بدین‌سو به حالت تعلیق در آمده است.

این گزارش عامل دیگر افزایش تلفات غیر‌نظامیان را نبرد طالبان علیه پولیس‌های محلی‌ای می‌خواند که از سوی ایالات متحده‌ی آمریکا آموزش داده شده و تجهیز شده‌اند. این نیروها در خط مقدم جنگ علیه شورشیان در مناطق دور افتاده قرار دارند و از آن‌جایی که این نیروها در میان مردم اند، به احتمال زیاد تبادله‌ی آتش بین این نیروها و طالبان به مردم محل آسیب خواهد رساند.

اداره‌ی یوناما 103 حمله بر افراد ملکی (کارمندان دولت) را به ثبت رسانده است که در جریان آن 114 نفر کشته شده اند و این آمار افزایش 76 درصدی را نسبت به دوره‌ی مشابه در سال گذشته‌ی میلادی نشان می‌دهد. امیرالله امان، یک تحلیل‌گر افغان و جنرال سابق ارتش می‌گوید: «افزایش تلفات غیر‌نظامیان هیچ‌جای تعجبی ندارد، طالبان از تمام گزینه‌ها برای جنگ با دولت استفاده می‌کند، از حملات سازمان‌دهی شده گرفته تا حملات انتحاری و بمب‌گذاری‌های کنار جاده و در اکثر این حملات، قربانی اصلی افراد ملکی اند».

ذبیح‌الله، مجاهد سخن‌گوی طالبان‌، این گزارش را رد کرده و آن را پروپاگندی بی‌اساسی خوانده است، که از سوی سفارت آمریکا در کابل ترتیب شده است. وی می‌گوید که طالبان افراد ملکی را که با نیروهای خارجی ‌یا دولت ارتباط داشته باشند، مورد حمله قرار خواهند داد. وی در یک ایمیل گفته است: «ما کسانی را که به شکل مستقیم با اشغال کشور ما ارتباط داشته ‌یا در بخش‌های حساس دشمن (‌دولت افغانستان‌) کار می‌کنند، مردم ملکی نمی‌دانیم».

در حمله‌ی اخیر در برابر ساختمان دادگاه عالی افغانستان در کابل که به تاریخ 17 ماه جون رخ داد، 17 نفر کشته شدند که اکثریت آن‌ها را کارمندان دادگاه عالی تشکیل می‌داد. عبدالجمیل، دربان (سرای‌دار) دادگاه عالی که در جریان این حمله زخمی شده بود، گفت: «من پا و چشمم را‌ از دست داده‌ام، مگر ‌چند‌نفر دیگر باید با سرنوشت من مواجه شوند؟، تلفات غیر‌نظامیان افزایش یافته و هیچ‌کس به آن توجهی نمی‌کند، انگار حیوانی مرده باشد».

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *