طالبان مرتکب جنایت جنگی شدند

طالبان مرتکب جنایت جنگی شدند

یک‌ بار دیگر گروه طالبان با انفجار نیرومند در قلب شهر و متن زندگی مردم، آنان را به خاک و خون کشیدند. گروه طالبان با افتخار مسئولیت این ‌حمله را بر دوش گرفت. اما کشتن مردم افتخار ندارد؛ این‌کار جنایت جنگی و غیرانسانی است. در انفجار روز چهارشنبه 14 تن کشته و حدود 145 تن دیگر زخمی شدند. بیش‌تر قربانیان این ‌رویداد افراد ملکی هستند. در این رویداد خانه‌های مردم تا شعاع چند کیلومتری آسیب دیده است. طالبان بارها مرتکب این اشتباه شده است. به‌بهانه‌ی حمله بر مراکز نظامی و دولتی بیش‌ترین آسیب را به مردم عادی رسانده‌اند. براساس گزارش سازمان ملل ماه گذشته میلادی خونین‌ترین ماه برای غیرنظامیان در افغانستان بود. این‌گزارش می‌گوید، مسبب اصلی این ‌‍وضعیت گروه‌های شورشی و مخالفان دولت بوده‌اند. درسال گذشته میلادی مسئولیت 63 درصد تلفات افراد غیر نظامی شورشیان مخالف دولت بوده‌اند. شواهد بسیار روشنی از این‌که مخالفان دولت پروای جان غیرنظامیان را ندارند، وجود دارد. به عبارت دیگر، این وضعیت نشان‌دهنده‌ی بی‌توجهی این گروه به زندگی انسان‌هاست.

در حال مردم افغانستان هر روز شاهد حملات انفجاری و انتحاری است که آمریکا با طالبان سرگرم گفت‌وگوهای صلح است. در هشتمین دور مذاکرات نمایندگان آمریکا و طالبان در مورد صلح افغانستان در دوحه، زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی آمریکا در امور صلح افغانستان از «پیشرفت عالی» در این مذاکرات خبر داده است. آمریکا اعلام کرده است که اختلافات با طالبان حل شده است. اما این وضعیت از دید مردم افغانستان قابل قبول نیست. آب از سر مردم گذشته و از آمریکا انتظار این ‌را دارد که اولین گام باید توقف کشتار مردم به‌دست طالبان باشد. معنا ندارد که مردم طالبان در دوحه پشت میز مذاکره باشند و در کابل هر روز جان صدها انسان را بگیرند. اگر طالبان دست از کشتار مردم برنمی‌دارند، باید گفت‌وگوهای صلح درهرسطحی که هست، متوقف شود. مهمتر از آن باید این رفتار طالبان از سوی آمریکا جنایت جنگی شناخته شود.

طرف دیگر دولت افغانستان است. متاسفانه این وضعیت تا حدودی محصول سیاست اشتباه سیاست‌مداران بر سر اقتدار افغانستان نیز هست. دولت چندی قبل با رهایی ده‌ها جنگ‌جوی طالب به این گروه فرصت داد که نفس تازه کند. بازگشت ده‌ها جنگ‌جوی طالب در میدان جنگ، تنها به سود طالبان تمام شد.سیاست آمیخته با تضرع در برابر گروه‌های مثل طالب که حتی جان زنان و کودکان برای شان بی‌اهمیت است، معنا ندارد. با طالبان باید با زبان روز سخن گفت. متاسفانه اشتباه حکومت در مبارزه با دشمنان مردم یکی دوتا نیست. ضعف مدیریت در دستگاه امنیتی هر روز نیروهای امنیتی را آسیب پذیر تر می‌کند. درچنین شرایطی بهترین راه برخورد جدی با ضعف مدیریتی در دستگاه امنیتی است. واقعا این پرسش برای مردم هضم نشدنی است که چگونه طالبان هر روز موفق می‌شوند موتر مملو از مواد انفجاری را داخل شهر کابل کنند. این اولین بار نیست که طالبان موفق می‌شوند عامل انتحاری خود را تا قلب شهر کابل برساند؛ بارها این اتفاق افتاده است. پس روشن است که ضعف مدیریت و ستون پنجم به‌صورت جدی در دستگاه امنیتی وجود دارد. متاسفانه حکومت پس از هر انفجار آن‌را محکوم کرده است. این محکومیت دردی را دوا نمی‌کند. از این‌رو کشته‌شدن غیرنظامیان در این حملات به هیچ وجه قابل قبول نیست و حکومت باید گام‌هایی فوری برای پایان‌دادن به خشونت و نابودکردن زندگی انسان‌ها بردارد.

تا کنون هشت نشست میان دیپلمات‌های آمریکا و نمایندگان طالبان صورت گرفته است؛ هفت نشست در دوحه قطر و یک نشست در شهر ابوظبی امارات. در هشتمین نشست گفته می‌شود آمریکا با طالبان به توافق می‌رسد. آمریکا گفته است که به دنبال توافق خوب با طالبان است. اما نظر ما این است که با چنین رویکرد که طالبان در پیش گرفته توافق خوب ممکن نیست. باید در آستانه‌ی این توافق طالبان متعهد شوند که به زندگی غیر نظامیان احترام بگذارند. این تناقض که گروه طالبان از یک‌سو سخن صلح بزند و از سوی دیگر، بی باکانه زندگی مردم را نابود، بدون شک روند صلح افغانستان را پیچیده‌تر می‌کند. تمام طرف‌های دخیل در روند صلح باید این ریزبینی را درک کند.