انتخابات زیر سایه‌ی بلند تهدیدهای امنیتی با آرامش نسبتا خوب برگزار شد

انتخابات زیر سایه‌ی بلند تهدیدهای امنیتی با آرامش نسبتا خوب برگزار شد

انتخابات ریاست‌جمهوری کشور دیروز (شنبه، ششم میزان) با وجود تهدیدهای بلند امنیتی در سراسر کشور برگزار شد. وزارت امور داخله‌ی کشور می‌گوید که در نتیجه‌ی حملات انتحاری و انفجاری جنگ‌جویان طالبان در جریان برگزاری انتخابات در کشور، پنج نیروی دولتی کشته و ۳۷ غیرنظامی نیز زخمی شده‌اند.

محمدمسعود اندرابی، سرپرست وزارت وزارت داخله، پس از ختم رأی‌دهی در یک کنفرانس خبری در کابل گفت که کشته‌شدگان، شامل دو سرباز پولیس ملی، دو سرباز ارتش و یک سرباز پولیس محلی می‌شوند.

آقای اندرابی تأکید کرد که این افراد در نتیجه‌ی ۶۸ تحرک مخالفان مسلح دولت در ۷۵ نقطه از جمله مراکز رأی‌دهی و مسیر راه‌های مواصلاتی این مراکز صورت گرفته است. به گفته‌ی او، تهدیدهای امنیتی در اکثر ولایات وجود داشته، اما بیش‌ترین تحرکات از سوی مخالفان مسلح در ولایت‌های تخار، لوگر، کنر، پکتیا، پکتیکا، جوزجان، فاریاب، قندوز و قندهار صورت گرفته است. اما شماری از رسانه‌ها به نقل از منابع‌شان از کشته‌شده دست‌کم چهار غیرنظامی و زخمی‌شدن ۷۲ تن دیگر خبر داده‌اند.

در همین حال ریاست عمومی امنیت ملی کشور در اعلامیه‌ای گفته است که در مدت ۷۲ ساعت گذشته نیروهای این ریاست، ۲۹ عملیات به‌منظور دفع حملات گروه طالبان برای مختل‌کردن روند انتخابات انجام داده است. این ریاست گفته که در جریان این عملیات که در ولایت‌های کابل، لوگر، غزنی، ننگرهار، بلخ، هرات، کنر، هلمند و خوست راه‌اندازی شده بوده است، ۳۴ جنگ‌جوی طالبان کشته، ۱۴ تن دیگرشان زخمی و ۱۸ جنگ‌جوی طالبان نیز بازداشت شده‌اند.

اسدالله خالد، سرپرست وزارت دفاع ملی نیز در یک نشست خبری در کابل، تأمین روز برگزاری انتخابات را یک آزمون سخت برای نیروهای دولتی خوانده، گفت که آنان با دفع حمله‌های تروریستی توانستند این آزمون را موفقانه سپری کنند. آقای خالد افزود: «تنها یک روز پیش از انتخابات ما ۲۲ مورد عملیات خاص را برای تأمین امنیت روز انتخابات راه‌اندازی کردیم. این حملات ما مانع این شد که طالبان نتواند به اهداف شوم‌شان برسند؛ البته این بدان معنا نیست که آنان دست به کدام عمل نزدند، آنان اقدام‌هایی کرده بودند، اما ما دفع کردیم.»

سرپرستان وزارت دفاع و داخله همزمان با پایان روند رأی‌دهی در یک کنفرانس خبری در مورد چگونگی تأمین امنیت روند انتخابات معلومات داد

همچنان حواعلم نورستانی، رییس کمیسیون مستقل انتخابات همزمان با پایان روند رأی‌دهی در یک کنفرانس خبری گفت که نیروهای دولتی توانستند بسیاری از حملات و انفجارات بر روند انتخابات را دفع کنند. خانم نورستانی با ستایش از آنان گفت که انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۸، به کمک نیروهای امنیتی، دفاعی و کشفی کشور، موفقانه‌ترین انتخابات در ۱۸ سال گذشته بوده است.

با این حال شماری از نهادهای جامعه‌ی مدنی مرتبط به انتخابات می‌گویند که چالش‌های ناامنی، هرچند پراکنده، اما به‌صورت سراسری روند انتخابات را در نقاط مختلف کشور متأثر ساخته بود. در همین شماری از همکاران روزنامه اطلاعات روز در شماری از ولایات مختلف کشور نیز از حضور کم‌رنگ اشتراک‌کنندگان، به‌خصوص زنان در روند رأی‌دهی گزارش داده بودند، اما نهادهای رسانه‌ای به‌خاطر قطع شبکه‌های مخابراتی در بخش‌های از ولایات شمال و شمال‌شرقی کشور موفق به دریافت گزارش از چگونگی روند رأی‌دهی نشدند.

پیش از برگزاری انتخابات در تاریخ ۲۴ سنبله، وزارت داخله گفته بود که حدود ۷۲ هزار نیرو این انتخابات را در چهار و ۹۴۱ مرکز رأی‌دهی تأمین امنیت می‌کنند. پس از آن، این وزارت اعلام کرد که با توجه به تهدیدات بالقوه در برابر دفتر مرکزی کمیسیون انتخابات یک «تولی» نیروهای ویژه‌ی پولیس نیز این کمیسیون را در انتخابات ریاست‌جمهوری تأمین امنیت می‌کند.

حدود ۷۲ هزار نیرو انتخابات ریاست‌جمهوری کشور را تأمین امنیت کردند

از سویی هم، گروه طالبان با نشر اعلامیه‌ای ادعا کرده بود که آنان در روز رأی‌دهی بیش‌تر از ۳۰۰ حمله بر مراکز رأی‌دهی و مسیرهای منتهی به این مراکز راه‌اندازی کرده‌اند. این گروه همچنان مدعی شده است که توانسته در بیشتر ولایات، این روند را مختل کند.

این گروه پیش از این نیز بارها اعلام کرده بود که «اداره‌ی کابل» فقط توانایی برگزاری انتخابات در بخش‌های اندک افغانستان را دارد، اما این گروه با تمام توان مانع برگزاری انتخابات خواهند شد. در آخرین مورد طالبان سه روز پیش (پنج‌شنبه، ۴ میزان) اعلام کرده بود که تمامی مراکز رأی‌دهی و همایش‌های انتخاباتی را آماج حملات نظامی‌اش قرار خواهند داد. این گروه همچنان از رأی‌دهندگان خواسته بود که از شرکت در روند رأی‌دهی خودداری کنند و به‌خاطر حملات احتمالی جنگ‌جویان این گروه از خانه‌های‌شان بیرون نشوند.

بسته‌بودن مراکز رأی‌دهی

وزارت امور داخله در پایان روند رأی‌دهی از بسته‌بودن ۴۶۸ مرکز از مجموع چهارهزار و ۹۴۲ مرکز به‌دلیل تهدیدات امنیتی و مشکلات لوجیستیکی خبر داد. کمیسیون انتخابات اعلام کرد که ۹۸ فیصد مراکز رأی‌دهی از قبل تعیین‌شده توسط این کمیسیون در سراسر کشور باز بوده است.

از سویی هم، مؤسسه‌ی انتخابات آزاد و عادلانه‌ی افغانستان (فیفا) با نشر اعلامیه‌ای گفته بود که در کل کشور در جریان روز رأی‌دهی، سه هزار و ۸۹۱ مرکز رأی‌دهی باز بوده است. فیفا اما تأکید کرده است که این آمار به‌دلیل قطع شبکه‌های مخابراتی در شماری از ولایت‌های کشور و عدم برقراری تماس نهادهای ناظر با کمیسیون‌های انتخاباتی در ولایات، نهایی نمی‌باشد.

از سویی هم، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان اعلام کرده است که در ولسوالی دایمیرداد ولایت میدان وردک به‌دلیل مشکلات امنیتی در هیچ مرکز رأی‌دهی انتخابات برگزار نشده بود.

پیش از این کمیسیون مستقل انتخابات پنج‌هزار و ۳۷۳ مرکز رأی‌دهی را در سراسر کشور تعیین شده بود، اما وزارت‌های دفاع و داخله‌ی کشور اعلام کردند که آنان از این مجموع نمی‌توانند، ۴۳۱ مرکز آن را تأمین امنیت کنند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *