شورای امنیت سازمان ملل به کمیسیون‌های انتخاباتی: آرای مردم را دقیق حساب کنید

اطلاعات روز: شورای امنیت سازمان ملل متحد از کمیسیون‌های مستقل انتخابات و رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی خواسته است که در روند شمارش آرای انتخابات ریاست‌جمهوری کشور از دقت لازم کار گیرند.

در اعلامیه‌ای که از سوی این شورا به نشر رسیده، آمده است: «اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد از تمامی نهادهای انتخاباتی افغانستان، به‌شمول کمیسیون‌های انتخاباتی می‌خواهد که آرای مردم افغانستان را با دقت تمام بشمارند و نتایج آن را به شکل منصفانه، همه‌شمول و شفاف اعلام کنند.»

شورای امنیت سازمان ملل متحد برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ششم میزان را یک «گام مهم» در راستای تحیکم دموکراسی در افغانستان خوانده است.

از سویی هم، در اعلامیه‌ای این شورا از نامزدان این انتخابات خواسته شده است که به اصول رفتاری انتخابات متعهد باشند و از پیش‌داوری در مورد برنده و یا بازنده‌ی انتخابات و ابراز اتهامات در پیوند به این مورد خودداری کنند.

انتخابات ریاست‌جمهوری کشور پنج روز پیش (شنبه، ششم میزان) در کشور برگزار شد. بر بنیاد آخرین آمار کمیسیون انتخابات، در این انتخابات دو میلیون و ۵۹۸ هزار و ۴۴۵ رأی‌دهنده در سراسر افغانستان اشتراک کرده‌اند. این کمیسیون اما تأکید کرده است که این آمار نهایی نیست و ممکن رقم رأی‌دهندگان افزایش یابد.

با این حال قرار است که نتایج ابتدایی این انتخابات بر اساس زمان‌بندی انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۸، در ۲۷ میزان و نتایج نهایی آن نیز در ۱۶عقرب اعلام شود.