ترمپ: زمان خروج نظامیان امریکایی از افغانستان فرا رسیده است

اطلاعات روز: دونالد ترمپ، رییس‌جمهوری ایالات متحده‌ی امریکا اخیرا گفته است که زمان خروج نیروهای امریکایی از افغانستان فرا رسیده است.

آقای ترمپ روز گذشته (پنج‌شنبه، 18 میزان) در یک گردهمایی انتخاباتی انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 میلادی امریکا گفته است که قرار بود امریکا برای مدت کوتاهی در افغانستان حضور داشته باشد، اما این حضور نزدیک به 19 سال به درازا کشیده است.

او افزوده است: «قرار بود که ما برای یک مدمت کوتاهی در افغانستان باشیم. نزدیک به 19 سال می‌شود که در آنجا [افغانستان] حضور داریم. زمان آن فرارسیده است که آن‌ها [سربازان امریکایی] به خانه‌های‌شان برگردند.»

در همین حال سهیل شاهین، سخن‌گوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در یک پیام تویتری گفته است: «ما خروج نیروهای امریکایی از افغانستان را حل مشکل می‌دانیم و این به نفع مردم امریکا و افغانستان هم است.»

رییس‌جمهور ترمپ پیش از این نیز اظهارات متفاوتی در مورد خروج نظامیانش از افغانستان مطرح کرده بود. باری آقای ترمپ به خروج کامل نیروهایش از افغانستان تأکید کرده و زمانی هم گفته بود که تنها نیروهای استخباراتی‌اش را در افغانستان حفظ خواهد کرد.

از سویی هم، سال گذشته گفت‌وگوهای صلح میان ایالات متحده‌ی امریکا و گروه طالبان به هدف حل مسالمت‌آمیز جنگ افغانستان و خروج نیروهای امریکایی از افغانستان آغاز شد.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان برای نزدیک به ده ماه، دست‌کم هشت بار با نمایندگان طالبان در دوحه و یک بار دیگر در امارات متحده‌ی عربی دیدار و در مورد صلح افغانستان مذاکره کرد. خروج نیروهای امریکایی از افغانستان یکی از محورهای مورد بحث دو طرف در نُه دور مذاکره اعلام شده بود.

در حالی که نمایندگان امریکا و گروه طالبان به امضای یک توافق‌نامه‌ی صلح نزدیک شده بود، دونالد ترمپ، رییس‌جمهوری امریکا در تاریخ شانزدهم سنبله اعلام کرد که مذاکرات صلح با طالبان را متوقف کرده است. آقای ترمپ دلیل این اقدام خود را کشته‌شدن دست‌کم 12 نفر به‌شمول یک سرباز امریکایی در یک حمله‌ی مرگبار طالبان در کابل عنوان کرده بود.