سعادتی: حلقاتی در کمیسیون انتخابات در تبانی با تیم «دولت‌ساز» در پی تقلب سیستماتیک‌اند

اطلاعات روز: تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله، از نامزدان پیشتاز انتخابات ششم میزان می‌گوید که حلقاتی در داخل کمیسیون انتخابات در تبانی با تیم ارگ [دولت ساز] تلاش می‌کنند که یک تقلب سیستماتیک را سازمان‌دهی کنند.

اسدالله سعادتی، معاون دوم تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی که امروز (شنبه، 20 میزان) در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، همچنان گفت که به رغم تلاش‌های این تیم برای جلوگیری از تقلب، هنوز هم روند کاری در کمیسیون انتخابات به‌گونه‌ی انحرافی پیش می‌رود.

آقای سعادتی افزود که اصل و معیار درستی و نادرسی آرا، استفاده از دستگاه بیومتریک است و آرایی معتبر شمرده می‌شود که از طریق بیومتریک طی مراحل شده باشد، اما از دو روز به‌این طرف کمیسیون مستقل انتخابات خلاف طرزالعمل‌ها، لوایح و توافقات پیش از انتخابات میان نمایندگان نامزدان، احزاب سیاسی، کمیسیون انتخابات و شرکت درملوک؛ آرای بدون بیومتریک را نیز وارد سیستم می‌کند.

او تأکید کرد که از دید تیم ثبات و همگرایی، این کار کمیسیون مستقل انتخابات «تلاش مبهمی است در جهت گذاشتن سنگ‌بنای یک تقلب سیستماتیک که حلقاتی در داخل کمیسیون تلاش دارند در تبانی با تیم ارگ آرای سیاه، تقلبی و باطل را وارد سیستم کند».

معاون دوم تیم ثبات و همگرایی گفت که موقف این تیم براساس قانون، طرزالعمل‌ها و لوایح کمیسیون این است که واردکردن آرای باطل به سیستم به هیچ صورت قابل قبول نیست.

به گفته‌ی او، در صورتی که کمیسیون مستقل انتخابات به این روند انحرافی‌اش ادامه بدهد، تیم ثبات و همگرایی در مقابل قانون‌شکنی و هرنوع حرکت مشکوک ایستادگی خواهد کرد و به هیچ کسی اجازه نخواهد داد که آرا و اراده‌ی مردم افغانستان را منحرف کند.

اسدالله سعادتی همچنان از کمیسیون انتخابات خواست که روند «دیتا انتری» را سر از امروز شنبه متوقف کند. کمیسیون مستقل انتخابات در اعلامیه‌ای گفته است که روند ثبت فورم نتایج در مرکز ملی جمع‌بندی آغاز و تا کنون بیشتر از ۱۴هزار فورم داخل سیستم شده است.

در همین حال آقای سعادتی می‌گوید در صورتی که کمیسیون انتخابات به ادامه‌ی این روند اصرار کند، به این معنی است که خود کمیسیون مستقیما در یک تقلب سیستماتیک دست دارد و تلاش می‌کند. از سویی هم آقای سعادتی از کمیسیون انتخابات خواست که بی‌طرفی‌اش را حفظ کند.

این در حالی است که پیش از این کمیسیون مستقل انتخابات بارها اعلام کرده است که نتایج انتخابات براساس آرای بیومتریک شده اعلام خواهد شد و آرای بدون بیومتریک محاسبه نمی‌شود. افزون براین، شماری از نامزدان انتخابات از جمله عبدالله عبدالله نیز به شمارش آرای بیومتریک شده تأکید کرده‌اند.

انتخابات ریاست‌جمهوری در تاریخ ششم میزان برگزار شد. انتظار می‌رود که نتایج ابتدایی این انتخابات تا یک هفته‌ی دیگر [27 میزان] و نتایج نهایی آن در تاریخ 16 عقرب اعلام شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *