رییس‌جمهور غنی استعفای صلاح‌الدین ربانی را پذیرفت

اطلاعات روز: ریاست‌جمهوری کشور اعلام کرده است که رییس‌جمهور غنی استعفای صلاح‌الدین ربانی، سرپرست پیشین وزارت امور خارجه‌ را پذیرفته است.

صدیق صدیقی، سخن‌گوی ریاست‌جمهوری ناوقت شب گذشته (چهارشنبه، ۱ عقرب) در تویتی نوشت که رییس‌جمهور بر اساس «فقره‌ی یازدهم ماده‌ی شصت‌وچهارم قانون اساسی کشور استعفای سرپرست وزارت امور خارجه را منظور کرده است».

آقای ربانی دیروز از مقامش استفعا کرد. او دلیل استفعایش را «ایجاد شبه ساختارهای موازی و به حاشیه‌کشاندن نهادهایی که در همه‌ی نظام‌های دنیا حیثیت ستون نظام‌ها را دارد»، عنوان کرده است.

در متن استعفانامه‌ی آقای ربانی آمده که با ساختار دولت مثل یک «انجوی شخصی» برخورد سلیقه‌ای صورت می‌گیرد و کلیت دولت آگاهانه و ناآگاهانه تخریب می‌شود.

آقای ربانی در این استعفانامه تأکید کرده است: «اکنون با آن‌که دوره‌ی کاری حکومت وحدت ملی به پایان رسیده و در وضعیت شکننده‌ی کنونی بیشتر از پیش به ایجاد فضای همدلی و همبستگی ضرورت است، تخریب نهادهای دولتی به شیوه‌های گوناگون از سوی آنهایی که خود ادعای دولت‌سازی دارند، غیرقابل اغماض و غیرقابل تحمل است.»

آقای ربانی گفته است که ادامه‌ی کار در چنین شرایطی را در چارجوب این حکومت به صلاح نمی‌داند. او همچنان گفته است که می‌خواهد از مجرای فعالیت‌های سیاسی در خدمت مردم و کشورش باشد.

صلاح‌الدین ربانی پنج سال پیش از سوی عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور در کابینه‌ی حکومت وحدت ملی به عنوان وزیر خارجه افغانستان معرفی شد. روابط آقای ربانی در جریان کارش با ارگ ریاست‌جمهوری در برخی موارد تنش‌آلود بود.