سقوط شش پله‌ای در رده‌بندی جهانی تجارت؛ افغانستان در جایگاه ۱۷۳ قرار گرفت

اطلاعات روز: بانک جهانی در تازه‌ترین گزارشش اعلام کرده است که افغانستان در رده‌بندی جهانی تجارت با سقوط شش پله‌ای نسبت به سال گذشته که در جایگاه ۱۶۷ قرار داشت حالا در جایگاه ۱۷۳ قرار گرفته است.

در گزارشی تحت نام «انجام تجارت سال ۲۰۲۰ میلادی» که امروز (پنج‌شنبه، ۲ عقرب) از سوی بانک جهانی به نشر رسیده، آمده است که افغانستان جایگاه ۱۷۳ را در میان ۱۹۰ کشور جهان به دست آورده است.

بر بنیاد گزارش بانک جهانی، افغانستان با عملی‌نکردن اقدامات اصلاحی در بخش تجارت و آغاز یک کسب و کار به لحاظ امتیاز، از ۴۷.۷ به ۴۴.۱ سقوط کرده است.

در این گزارش آمده است که این اقدامات اصلاحی، شامل پنج شاخص فراهم‌آوری تسهیلات در تشبث جدید، دسترسی به قرضه، حمایت از سرمایه‌گذاران کوچک، پرداخت مالیات و حل ورشکستگی می‌شود.

افغانستان در حالی در رده‌بندی جهانی تجارت شش پله سقوط کرده است که سال گذشته (۹ عقرب ۱۳۹۷ خورشیدی) بانک جهانی با نشر گزارش «انجام تجارت سال ۲۰۱۹ میلادی» با تطبیق اصلاحات تجاری در این رده‌بندی جهانی، با صعود ۱۶ پله‌یی، در صدر فهرست کشورهای بهبوددهنده‌ی محیط تجارت قرار گرفته بود.

سه سال پیش افغانستان در جایگاه ۱۸۹ دومین کشور ناامن برای سرمایه‌گذاری‌های کوچک در جمع ۱۹۰ کشور جهان قرار داشت.

دیدگاه‌های شما
  1. متاسفانه هیچ برنامه موثر در جهت رونق تجارت و سرمایه گذاری نداشته، فقط شور و هلهله بیش نداشته آن در تجارت از طریق دهلیز هوایی ، آیا هوایی می سرفد اقلام مثل سنگ افغانستان را صادر کرد ؟
    راه لاجورد لقمه را دور سر چرخاندن است بجای ویزا گرفتن یک کشور باید ویزه ۴ کشور را را گرفت فرق هر تیلر از راه لاجورد با راه مسیر بندر عباس ۴۰۰۰ دالر است که بلند تر تمام می شود.
    کدام معدن جدید را به سرمایه گزاران داده؟
    کدام راه زمینی جدید را جدیدا ساخته ؟
    یک مالیات اضافی طالبان را در فراه اضافه کرده .
    از کدام خوبی و رونق واقعی بنویسیم؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *