شورای نامزدان به کمیسیون: به‌جای بازشماری آرا، مشکلات داخلی خود را رفع کنید

اطلاعات روز: شورای نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری از اعضای رهبری کمیسیون مستقل انتخابات خواسته است که به‌جای بازشماری و تفتیش آرا، در نخست باید اختلافات داخلی در درون این کمیسیون را حل کنند.

در اعلامیه‌ی این شورا که امروز (یک‌شنبه، 26 عقرب) در صفحه‌ی رسمی فیس‌بوک احمدولی مسعود، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری منتشر شده، آمده است تا زمانی که آرای پاک و ناپاک از هم جدا نشده و مسیر شمارش در روشنایی اجماع نامزدان محتوای اطمینان‌بخش پیدا نکند، بازشماری آرا از سوی این شورا مورد تأیید قرار نمی‌گیرد.

در اعلامیه آمده است: «از رییس و هیأت‌رهبری کمیسیون مستقل انتخابات به گونه‌ی جدی خواهشمندیم تا خبر‌های خلاف واقع را بازتاب ندهند. در جهت مشکلات داخلی کمیسیون توانایی خود را به کار اندازند و از هماهنگی‌ها و ترتیباتِ خلاف رویه‌ها، طرزالعمل‌ها و لوایح کمیسیون بپرهیزند و احتراز نمایند.»

در بخشی از اعلامیه همچنان آمده است که در مورد بازشماری آرا با شورای نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری مشورت نشده و این شورا در این روند [بازشماری آرا] شرکت نمی‌کند.

شورای نامزدان افزوده است که هرگونه تصمیم‌گیری‌های خلاف قانون را «مردود» شمرده و در تضاد با منافع عمومی و ثبات ملی کشور تلقی می‌کند.

این در حالی است که کمیسیون مستقل انتخابات صبح امروز (یک‌شنبه، 26 عقرب) روند بازشماری و تفتیش آرا را در 28 ولایت کشور عملا آغاز کرده است.

در اعلامیه‌ی این کمیسیون همچنان آمده است که روند بازشماری آرا در شش ولایت از جمله بادغیس، ارزگان، بامیان، لغمان، میدان‌وردک و نیمروز قبلا به پایان رسیده بود.

در همین حال، شماری از هواداران تیم‌های انتخاباتی در برخی ولایات با برپاکردن خیمه‌ی تحصن مانع این روند شده‌اند.

عنایت‌الله بابر فرهمند، معاون اول تیم انتخاباتی «ثبات و همگرایی» در صفحه‌ی رسمی فیس‌بوک خود نوشته است که شماری از هواداران تیم‌های انتخاباتی تا کنون در برابر دفاتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات در سمنگان و فاریاب خیمه تحصن برپا کرده‌اند.

آقای فرهمند همچنان نوشته است: «تأمین شفافیت انتخابات نه تنها حق مسلح ملت، بلکه یک مسئولیت شهروندی و تاریخی است. ملت به امید یک انتخابات شفاف رأی دادند، برای پاس‌داری آن نیز آماده‌اند.»