غنی از اعضای کنفرانس «پروسه استانبول – قلب آسیا» برای شرکت در یک نشست دیگر در کابل دعوت کرد

اطلاعات روز: هشتمین کنفرانس وزیران خارجه پروسه استانبول – قلب آسیا روز گذشته (دوشنبه، ۱۸ قوس) با سخنرانی رییس‌جمهور اشرف غنی در شهر استانبول ترکیه برگزار شد.

این کنفرانس تحت عنوان «صلح، مشارکت و رفاه» برگزار شد. افغانستان از موضوع اصلی مورد بحث در این نشست بود.

رییس‌جمهور غنی در این نشست درباره‌ی صلح، انتخابات و دست‌آوردهای چندسال گذشته‌ی دولت افغانستان در بخش‌های مختلف از جمله مبارزه با فساد و مبارزه با تروریزم صحبت کرد. آقای غنی همچنان از کشورهای منطقه که در انکشاف افغانستان نقش بازی کرده‌اند، تشکری کرد.

آقای غنی در بخشی از سخنانش از اعضای این کنفرانس برای شرکت در یک نشست دیگر در کابل دعوت کرد. به گفته‌ی او، در این نشست باید در خصوص تلاش‌های چند سال گذشته در زمینه صلح و درس‌های آموخته‌شده برای رسیدن به یک اجماع به‌خاطر حرکت به جلو، صحبت شود.

هشتمین کنفرانس وزیران خارجه پروسه استانبول – قلب آسیا

او همچنان از اعضای این کنفرانس خواست تا دولت افغانستان را در راستای میزبانی گفت‌وگوی بین‌الافغانی که «اطمینان از پابرجابودن جریان گفتمان صلح و بازبودن مجراهای ارتباطی بین جوانب دخیل در جنگ است»، همکاری کنند.

از سویی هم، رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه یکی دیگر از سخنرانان این کنفرانس بود. آقای اردوغان ضمن یادآوری از قربانی‌های مردم افغانستان در راستای مبارزه با تروریزم، افزود که از تلاش‌های حکومت و مردم این کشور باید حمایت شود تا دست‌آوردها و پیشرفت‌های ۱۸ سال گذشته در این کشور حفظ شود.

گفتنی است که نخستین نشست پروسه‌ی استانبول – قلب آسیا در سال ۲۰۱۱ در شهر استانبول برگزار شد و از آن پس این نشست‌ها در تعدادی از کشورهای عضو این پروسه از جمله افغانستان برگزار شد. هدف از این نشست‌ها تقویت صلح و رفاه منطقه‌ای گفته شده است.

۱۴ کشور منطقه ‌از جمله ایران، پاکستان، هند، عربستان و چین عضو اصلی این نشست و ۱۷ کشور و ۱۴ سازمان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای هم اعضای ناظر آن هستند.