مجلس سنای افغانستان

مجلس سنا خواستار محاکمه‌ی «حلیم تنویر» شد

اطلاعات روز: به دنبال افزایش انتقاد در مورد گفته‌های حلیم تنویر، مشاور پیشین معاونت اول ریاست اجرایی کشور در مورد «اختلاط اقوام»، شماری از اعضای مجلس سنا خواستار به محاکمه‌کشاندن او شده است.

فضل‌هادی مسلم‌یار، رییس مجلس سنای کشور امروز (سه‌شنبه، 19 قوس) در نشست عمومی این مجلس گفته‌های آقای تنویر در مورد اختلاط اقوام را «مردود» خواند و از حکومت خواست که او را مورد پیگرد عدلی و قضایی قرار دهد.

آقای مسلم‌یار تأکید کرد: «از حکومت افغانستان تقاضای ما این است که (این فرد را) چه از طریق پولیس انترپول و یا هم وقتی که او داخل افغانستان شد، باید به نهادهای عدلی و قضایی بسپارد… تا درس شود برای دیگران.»

در همین حال در اعلامیه‌ی مجلس سنا آمده است که برخی از اعضای مجلس سنا نیز اظهارات اخیر حلیم‌تنویر در مورد اختلاط اقوام را توهین آشکار به اقوام و خیانت ملی شمرده‌اند.

حلیم تنویر دو روز پیش در مراسمی که از سوی برخی افغان‌ها در شهر «کلن» آلمان به مناسبت گرامی‌داشت ازفعالیت‌های «محمد گل‌خان مومند»، از چهره‌های سیاسی و جنجالی افغانستان برگزار شده بود، به ازدواج بین‌ اقوام «برای وحدت ملی» اشاره کرده و گفته بود اگر او صلاحیت می‌داشت دختر هزاره را به ازدواج پسر پشتون در می‌آورد.

او در ادامه گفته بود :«…اگر من سر قدرت آمدم اختلاط اقوام می‌آورم…ختمش می‌کنم… باید افغانستان متحد شود و وحدت ملی احیا شود نمی‌گذارم کسی به نام قوم برخیزد.»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *