صحبت تلفنی غنی با پمپئو؛ رییس‌جمهور به عدم استفاده از خاک افغانستان علیه کشور سوم تأکید کرده است

اطلاعات روز: ارگ ریاست‌جمهوری کشور اعلام کرده است که رییس‌جمهور اشرف غنی در یک صحبت تلفنی با مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا بر عدم استفاده از خاک افغانستان علیه کشور سوم و منازعه‌های دیگر منطقوی تاکید کرده است.

ارگ ریاست‌جمهوری ناوقت شب گذشته (جمعه، ۱۳ جدی) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که «جمهوری اسلامی افغانستان» با آگاهی از حوادث اخیر در عراق از احتمال افزایش خشونت در منطقه نگران است.

در اعلامیه همچنان گفته شده است: «دولت جمهوری اسلامی افغانستان به ملت شریف افغانستان و تمامی همسایه‌های خود اطمینان می‌دهد که در مطابقت با مندرجات توافق امنیتی با ایالات متحده امریکا، خاک افغانستان در هیچ حالت علیه هیچ کشور خارجی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.»

در اعلامیه به نقل از آقای غنی آمده است: «از همسایه‌ی خویش جمهوری اسلامی ایران که با ما مشترکات زبانی، دینی، تاریخی و فرهنگی گسترده دارد و از ایالات متحده امریکا که شریک استراتژیک و بنیادین افغانستان است تمنا داریم که از افزایش تنش‌ها جلوگیری نموده و امید بر آن داریم که هر دو طرف اختلاف‌های پیش آمده را از طریق گفت‌وگو حل نمایند.»

در اعلامیه‌ی ارگ ریاست‌جمهوری همچنان تاکید شده است که افغانستان تحولات منطقه را با دقت تعقیب می‌کند و متعهد به حفظ و گسترش روابط حسنه‌ی دوجانبه و چندین جانبه‌اش با تمامی کشورهای منطقه و جهان می‌باشد.

این در حالی است که قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران بامداد روز جمعه در یک حمله هوایی در فرودگاه بغداد کشته شد. این حمله از سوی امریکا انجام شده که کاروان موترهای حامل او و فرماندهان گروه حشد الشعبی را هدف قرار داده است.

در واکنش به کشته‌شدن سلیمانی، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر مذهبی ایران، امریکا را به انتقام‌گیری سخت هشدار داده است. او همچنان به مناسبت کشته شدن سلیمانی، در ایران سه روز عزای عمومی اعلام کرده است.

وزارت امور خارجه ایران نیز اقدام امریکا در کشتن قاسم سلیمانی را «مصداق بارز تروریزم دولتی» خوانده و گفته است دولت امریکا مسئول تمام عواقب آن خواهد بود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *