آلودگی هوایی کابل

رییس‌جمهور غنی به‌منظور کاهش آلودگی هوای شهر کابل دو حکم صادر کرد

اطلاعات روز: رییس‌جمهور اشرف غنی به تازگی دو حکم جداگانه را به‌منظور کاهش آلودگی هوای شهر کابل و حفاظت از محیط زیست صادر کرده است.

براساس این احکام، سوختاندن تایر، رابر و پلاستیک در خانه‌ها، شهرک‌ها و ادارات دولتی‌ای که دارای سیستم مرکز گرمی است ممنوع شده است.

همچنان ادارات دولتی، مالکان بلندمنزل‌ها و شهرک‌های دارای سیستم مرکز گرمی نیز مکلف شده‌اند تا آله‌ی تصفیه‌کننده دود «فلتر معیاری» را نصب کنند که بتواند از انتشار دود بیشتر جلوگیری کند.

ارگ ریاست‌جمهوری در اعلامیه‌ای گفته است: «رییس‌جمهور کشور با رعایت حکم ماده‌ی پانزدهم قانون اساسی افغانستان و حکم ماده‌ی بیست‌و‌هفتم قانون محیط زیست به‌منظور جلوگیری از آلودگی هوا، کاهش عوامل مخرب بر آن و حفاظت از محیط زیست، احکام متذکره را صادر نمود.»

آقای غنی اداره‌ی ملی حفاظت محیط زیست را موظف کرده تا در همکاری با وزارت داخله، شهرداری کابل و دیگر ادارات ذی‌ربط احکام متذکره را ابلاغ، از روند تطبیق آن نظارت و در صورت تخلف جریمه وضع کنند.

رییس‌جمهور غنی افزوده است که «متخلفین با رعایت احکام قوانین نافذه‌ی کشور تحت تعقیب عدلی توسط ادارات ذی‌ربط قرار گیرند».

آلودگی هوای شهر کابل اخیر به یک چالش جدی در برابر شهروندان این شهر تبدیل شده است. هفته‌ی گذشته وزارت صحت عامه اعلام کرده بود که تنها در یک هفته 17 نفر در پی بیماری‌های تنفی ناشی از آلودگی هوا جان باخته و حدود هشت هزار نفر دیگر مریض شده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *