سرور دانش: روند صلح افغانستان از هر تحول ناخوشایند در منطقه متأثر می‌شود

اطلاعات روز: سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری در دیداری با پنج سفیر کشورهای اروپایی در کابل گفته است که هر تحول ناخوشایند در منطقه روند صلح افغانستان را متأثر می‌کند.

در این دیدار که بعد از ظهر روز پنج‌شنبه (19 جدی) در کابل صورت گرفته، پکا کوسونن سفیر فنلاند، جیل تورمود پترسون سفیر ناروی، کارولین ویسینی سفیر سویدن، مایکل لاند جیپسین سفیر دانمارک و هانس آکربوم سفیر هالند حضور داشته‌اند.

دفتر مطبوعاتی معاون دوم ریاست‌جمهوری در اعلامیه‌ای گفته است که در این دیدار تحولات اخیر منطقه، روند صلح افغانستان، چگونگی همکاری همکاران بین‌المللی افغانستان در روند صلح، انتخابات و موضوعات حقوق بشری در افغانستان بررسی شده است.

در اعلامیه به نقل از آقای دانش آمده است که «هرگونه تحول ناخوشایند در منطقه نه تنها روند صلح افغانستان را متأثر می‌سازد، بلکه برای کشورهای دور و نزدیک منطقه نیز در ابعاد مختلف، پیامد‌های ناگواری به همراه خواهد داشت».

معاون دوم رییس‌جمهور از موقف اتحادیه اروپا برای تشویق امریکا و ایران برای خویشتن‌داری و کاهش تنش قدردانی کرده و گفته است که دولت افغانستان نیز خواستار خویشتن‌داری کشورهای درگیر در تحولات اخیر است.

او در عین حال ابراز خرسندی کرده است که روند تحولات اخیر منطقه تحت کنترل بوده و تنش موجود رو به کاهش است. به گفته‌ی او، ایران و امریکا با تصامیم خردمندانه‌ی‌شان از افزایش «تنش و تصادم» بیشتر جلوگیری کرده‌اند.

سرور دانش در حالی از تأثیر تحولات منطقه‌ای روی روند صلح افغانستان ابراز نگرانی کرده است که این روند از چندی بدینسو پیشرفت چندانی نداشته است.

آخرین دیدار رسمی زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان با نمایندگان طالبان در قطر حدود یک ماه پیش صورت گرفته بود. از آن زمان تا کنون روند مذاکرات میان دو طرف متوقف است. خلیل‌زاد در آخرین مذاکرات از گروه طالبان خواسته بود که خشونت‌ها را در افغانستان کاهش دهد.

به دنبال این خواست خلیل‌زاد، هیأتی از دفتر سیاسی طالبان در قطر برای یک هفته برای مشوره با رهبری این گروه به پاکستان رفت. خلیل‌زاد نیز اخیرا برای به‌دست آوردن تعهدات طالبان مبنی بر کاهش خشونت‌ها به قطر رفته است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *