تماس تلفنی غنی با ترودو؛ «تهران خواست خانواده‌های قربانیان سقوط هواپیما را در نظر بگیرد»

اطلاعات روز: رییس‌جمهور اشرف غنی با جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا در رابطه به سانحه‌ی سقوط هواپیمای اوکراینی در تهران که در آن شماری از شهروندان افغان و کانادا نیز کشته‌شدند، تلفنی صحبت کرده‌اند.

ارگ ریاست‌جمهوری در اعلامیه‌ای گفته است که این تماس تلفنی شام روز گذشته (چهارشنبه، 25 جدی) انجام شده و دو طرف خواستار تحقیقات چگونگی وقوع این سانحه شده‌اند.

نخست‌وزیر کانادا سقوط هواپیمای اوکراینی را یک «حادثه‌ی تکان‌دهنده» خوانده و گفته است که این حادثه باعث «تأثر و اندوه بزرگ» برای مردم کانادا و افغانستان شده است.

ترودو پذیرفتن مسئولیت سقوط این هواپیما از سوی ایران را یک گام مثبت عنوان کرده و به تمرکز روی گام‌های بعدی تأکید کرده است. به گفته‌ی او، جامعه‌ی بین‌المللی منتظر اقدامات بعدی در پیشرفت تحقیقات قابل اعتبار می‌باشد تا روشن شود که مشکل در کجا بوده است.

نخست‌وزیر کانادا گفته است: «در کنار این‌که ایران مسئولیت این حادثه را پذیرفت، باید به گونه‌ی شفاف برای فراهم‌نمودن زمینه‌ی تحقیقات بین‌المللی نیز اقدام کند و راه درست را اختیار نماید.»

در همین حال، رییس‌جمهور اشرف غنی نیز گفته است که مردم افغانستان خواهان وضاحت در مورد سقوط هواپیمای اوکراینی در تهران است.

آقای غنی از ایران خواسته است که در این زمینه اقدامات لازم را روی‌دست گرفته و خواست‌های خانواده‌های قربانیان را در نظر بگیرد.

این در حالی است که یک فروند هواپیمای مسافربری نوع بویینگ ۷۳۷ اوکراینی چند روز پیش در نزدیکی فرودگاه تهران سقوط کرد. بعدا مشخص شد که این هواپیما هدف موشک‌های ایرانی قرار گرفته است.

سپاه پاسداران ایران اعلام کرد که این هواپیما در نتیجه‌ی خطای انسانی هدف قرار گرفته است. سقوط این هواپیما سبب شد تا تمامی ۱۷۶ مسافر به‌شمول ۱۳ شهروند افغانستان جان خود را از دست بدهند.

از سویی هم، قرار است امروز پنج‌شنبه نخستین گروه کاری به‌منظور هماهنگی بیشتر در خصوص چگونگی وقوع این رویداد نشستی را در لندن برگزار کند. به نمایندگی از افغانستان نیز ادریس زمان، سرپرست وزارت خارجه برای شرکت در این نشست به لندن رفته است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *