مذاکرات برای صلح افغانستان

مذاکرات امریکا و طالبان؛ گفت‌وگو روی امضای توافق‌نامه‌ی صلح جریان دارد

اطلاعات روز: گروه طالبان اعلام کرده است که گفت‌وگو روی امضای توافق‌نامه‌ی صلح افغانستان و مراسم امضای آن میان هیأت مذاکره‌ی کننده‌ی این گروه و هیأت امریکایی در دوحه، پایتخت قطر جریان دارد.

سهیل شاهین، سخن‌گوی دفتر سیاسی طالبان در قطر شام دیروز (پنج‌شنبه، 26 جدی) در تویتی گفته که این گفت‌وگوها از دو روز پیش (چهارشنبه، 25 جدی) میان هیأت مذاکره‌ی هیأت امریکایی به‌رهبری زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی وژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا با هیأت طالبان به رهبری ملابرادر، معاون سیاسی این گروه آغاز شده است.

او گفت‌وگوها در مورد امضای توافق‌نامه‌ی صلح را «مثمر» خوانده، گفته است که تا چند روز دیگر نیز این مذاگرات ادامه می‌یابد.

گروه طالبان در حالی از جریان بحث در مورد امضای موافق‌نامه و مراسم آن صحبت می‌کند که دیروز شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجه‌ی پاکستان از آمادگی‌های طالبان برای کاهش خشونت‌ها خبر داده بود.

قریشی این توافق طالبان را گامی به سوی توافق صلح در افغانستان دانسته بود.

 اما عبدالسلام رحیمی، وزیر دولت در امور صلح در واکنش به این گفته‌های وزیر خارجه‌ی پاکستان دیروز در کابل گفت که مردم افغانستان کاهش خشونت نه، بلکه آتش‌بس می‌خواهند.

آقای رحیمی که در نشستی درباره‌ی نتایج تحقیق تازه‌ی «انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان» صحبت می‌کرد، گفت که برای دولت و مردم افغانستان کاهش خشونت معنا ندارد.

پیش از آن صدیق صدیقی، سخن‌گوی ریاست‌جمهوری کشور نیز گفته بود که طرح حکومت افغانستان برای آغاز گفت‌وگوهای صلح به‌جای کاهش خشونت‌ها تأمین آتش‌بس می‌باشد. او توضیح داده بود: «کاهش خشونت معنای دقیق نظامی، حقوقی و جنبه‌ی عملی ندارد. (اما) هدف ما از آتش‌بس، همانند آتش‌بسی است که دو سال پیش، در روزهای عید در کشور برقرار شد.»

مذاکرات میان نمایندگان طالبان و امریکا پس از نُه دور در 16 سنبله‌ی سال جاری توسط دونالد ترمپ، رییس‌جمهوری امریکا در پی کشته‌شدن 12 نفر از جمله یک سرباز امریکایی در نتیجه‌ی حمله‌ی طالبان در کابل، منتفی شد.

پس از آن دور دهم این مذاکرات نیز در تاریخ 16 قوس آغاز شد و این دور گفت‌وگوها هم بعد از یک هفته مذاکرات دوباره متوقف شد. خلیل‌زاد در این دور مذاکرات از گروه طالبان خواسته بود که خشونت‌ها را در افغانستان کاهش بدهد.

به دنبال این خواست خلیل‌زاد، هیأتی از دفتر سیاسی طالبان در قطر برای یک هفته برای مشوره با رهبری این گروه به پاکستان رفت. خلیل‌زاد نیز اخیرا برای به‌دست آوردن تعهدات طالبان مبنی بر کاهش خشونت‌ها به قطر رفت.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *