ترمپ و عمران‌خان در مورد صلح افغانستان گفت‌وگو کردند

اطلاعات روز: دونالد ترمپ رییس‌جمهور ایالات متحده‌ی امریکا و عمران خان نخست‌وزیر پاکستان در حاشیه نشست مجمع جهانی اقتصاد در سویس در مورد صلح افغانستان بحث و گفت‌وگو کرده‌اند.

نخست‌وزیر پاکستان در این دیدار گفته است که اسلام‌آباد با واشنگتن در مورد صلح افغانستان موقف مشترک دارد.

عمران خان همچنان گفته است که پاکستان در افغانستان صلح و امنیت می‌خواهد و در این راستا به تلاش‌هایش ادامه می‌دهد.

او در عین حال به آغاز مذاکرات بین‌الافغانی میان حکومت افغانستان و گروه طالبان تأکید کرده و افزوده است که امریکا و پاکستان برای تأمین صلح منظم و پایدار در افغانستان علاقمندی دارند.

این در حالی است که ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی گروه طالبان اخیرا در یک مصاحبه با «بلومبرگ» گفته است که نمایندگان امریکا و طالبان روی خروج تدریجی نیروهای امریکایی از افغانستان به توافق رسیده‌اند.

به گفته‌ی او، پنج هزار سرباز امریکایی در جریان 135 روز و باقی سربازان در تاریخ تعیین‌شده در توافق، افغانستان را ترک خواهند کرد. امریکا در حال حاضر حدود دوازده هزار سرباز در افغانستان دارد.

حکومت افغانستان تا کنون در این باره چیزی نگفته است، اما پیش از این همواره به اعلام آتش‌بس به‌عنوان پیش‌شرط آغاز مذاکرات بین‌الافغانی تأکید کرده است.

این اظهارات در حالی مطرح شده است که در حال حاضر گفت‌وگو میان نمایندگان امریکا و گروه طالبان در مورد چگونگی امضای توافق‌نامه‌ی صلح و مراسم آن در دوحه، پایخت قطر جریان دارد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *