رشد 2.9 درصدی اقتصاد کشور در سال 2019؛ زراعت و کاهش خشک‌سالی عامل اصلی است

اطلاعات روز: بانک جهانی با نشر گزارشی اعلام کرده است که با وجود ابهام در اوضاع سیاسی، میزان رشد اقتصادی افغانستان در سال 2019 میلادی، به 2.9 درصد رسیده است.

در این گزارش که امروز (چهارشنبه، 2 دلو) تحت نام «حرکت در مسیر مملو از ابهامات» به نشر رسیده، آمده است که میزان رشد اقتصادی افغانستان با «وجود ابهام در اوضاع سیاسی و تأثیرات ناگوار آن بر کاهش میزان تجارت، سرمایه‌گذاری و کاروبار» به این درصدی رسیده است.

براساس گزارش، میزان 2.9 درصدی رشد اقتصادی کشور در جریان سال 2019، به دلیل رشد سکتور زراعت در نتیجه‌ی بارندگی مناسب و کاهش تأثیرات خشک‌سالی مقدور شده است.

بانک جهانی افزوده است که در صورت اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری، کاهش خشک‌سالی‌ها، بهبود اوضاع امنیتی و تداوم کمک‌های جهانی میزان رشد اقتصادی افغانستان در سال 2020 میلادی به 3.3 درصد می‌رسد.

با این حال این بانک از وخامت شرایط امنیتی و ابهام در وضعیت سیاسی کشور ابراز نگرانی کرده و گفته است که ممکن این موضوع سبب تضعیف اقتصاد افغانستان شود.

علاوه بر آن، این نهاد گفته است که رشد اقتصادی در افغانستان از خطرات مانند افزایش بی‌ثباتی سیاسی در کشور، کاهش و یا قطع غیرمنتظره‌ی کمک‌های جهانی و اوج‌گرفتن منازعات و تحولات منفی در منطقه نیز آسیب‌پذیر می‌باشد.

این نهاد گفته که برای تحرک رشد اقتصادی در افغانستان نیاز است تا برنامه‌های اصلاحی طرح و اجرا شود.

در گزارش تأکید شده است: «افغانستان برای تحرک رشد اقتصادی دارای ظرفیت بالقوه است، اما راه‌اندازی فعالیت‌ها در این بخش مستلزم تداوم حمایت جامعه‌ی جهانی و تعهد دولت افغانستان برای ایجاد یک محیط مطلوب و سرمایه‌گذاری و تحقق اصلاحات فراگیر به‌منظور مبارزه با فساد می‌باشد.»

گفتنی است که میزان رشد اقتصادی در سال 2018 میلادی 2.2 درصد بوده است.

افغانستان از سال ۲۰۰۱ میلادی به این طرف، بیشترین رشد اقتصادی را با رقم ۲۱ درصدی در سال ۲۰۰۹ و کم‌ترین آن را با رقم ۱.۱ درصدی در سال ۲۰۰۴ و ۲۰۱۵ میلادی داشته است.

رشد تولید ناخالض

بانک جهانی همچنان در این گزارش با اشاره به رشد تولید ناخالص در سال 2019 میلادی گفته که میزان این عواید به 14.5 درصد میزان تولید ناخالص داخلی افزایش یافته است.

این بانک این رقم را «بی‌پیشینه» توصیف کرده و گفته است که میزان تولید ناخالص داخلی در سال 2018 میلادی به 13.3 درصد می‌رسید.

این بانک همچنان عملکرد دولت افغانستان را در مدیریت جمع‌آوری عواید داخلی ستایش کرده و گفته است که این موضوع نشان‌دهنده‌ی پیشرفت در ایجاد یک سیستم مالیاتی قوی و پایدار می‌باشد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *