سازمان عفو بین‌الملل: افغانستان در 2019 میلادی مرگ‌بارترین کشور جهان برای کودکان بود

اطلاعات روز: سازمان عفو بین‌الملل با نشر گزارشی اعلام کرده است که جنگ افغانستان در 2019 میلادی مرگ‌بارترین جنگ در جهان برای کودکان بوده است.

براساس این گزارش که روز گذشته (چهارشنبه، 9 دلو) منتشر شده، در نُه ماه اول سال 2019 میلادی دوهزار و 400 کودک در افغانستان در نتیجه‌ی درگیری‌های مسلحانه کشته و زخمی شده‌اند.

رقم مجموعی تلفات غیرنظامیان افغان در این گزارش، دو هزار و 563 نفر کشته و پنج‌هزار و 676 نفر زخمی اعلام شده و در بازه‌ی زمانی جولای تا سپتامبر 2019 میلادی، بیشترین تلفات غیرنظامیان در افغانستان به ثبت رسیده است.

سازمان عفو بین‌الملل در این گزارش خود تمامی طرف‌های درگیر جنگ در افغانستان به‌شمول نیروهای طرفدار دولت را به بی‌اعتنایی تکان‌دهنده نسبت به زندگی غیرنظامیان متهم کرده و گروه‌های تروریستی طالبان و داعش را مسئول بیشترین حملات و تلفات غیرنظامیان خوانده است.

عمر ورایچ، معاون رییس منطقه‌ای سازمان عفو بین‌الملل در جنوب اسیا گفته است که منازعه‌ی مسلحانه در افغانستان در حال کاهش نه، بلکه رو به افزایش است و از غیرنظامیان افغان قربانی می‌گیرد.

آقای ورایچ همچنان گفته است که مقام‌‎های افغان و جامعه جهانی مسئولیت حفاظت از غیرنظامیان را دارند و عاملان حمله به آنان باید پاسخ‌گو باشدند.

عفو بین‌الملل در این گزارش خود همچنان از وضعیت حقوق بشری در افغانستان انتقاد کرده و گفته است که خبرنگاران و مدافعان حقوق بشر در این کشور به‌خاطر کارشان با ارعاب، تهدید و بازداشت روبه‌رو هستند. براساس این گزارش، قربانیان جنگ و خشونت در افغانستان به عدالت دسترسی ندارند.

عفو بین‌الملل افزوده است که دادگاه بین‌المللی جرایم از تحقیقات در مورد جنایات در افغانستان سر باز زده و حکومت افغانستان نیز در پیگرد تخطی‌های جدی حقوق بشری به‌شمول خشونت علیه زنان و حملات بر مدافعان حقوق بشر ناکام بوده است.

گزارش پیشنهاد کرده است که حکومت افغانستان و جامعه جهانی برای حرمت‌گذاشتن و محافظت از مدافعان حقوق بشر در این کشور حمایت‌های لازم را فراهم کنند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *