امریکا: توافق با طالبان محتویات مشروط دارد

اطلاعات روز: مایک پمپئو و مارک اسپر، وزیران خارجه و دفاع ایالات متحده‌ی امریکا در دیداری با رییس‌جمهور اشرف غنی در حاشیه‌ی کنفرانس امنیتی مونیخ، از احتمال نهایی‌شدن توافق امریکا و طالبان در هفته‌های آینده خبر داده و گفته‌اند که این توافقنامه محتویات مشروط دارد.

در این دیدار که شام روز گذشته (جمعه، 25 دلو) انجام شده، زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان و اسکات میلر، فرمانده عمومی نیروهای ناتو در افغانستان نیز حضور داشته‌اند.

وزیران خارجه و دفاع امریکا همچنان گفته‌اند که هیچ یک از بندهای توافقنامه بدون شرط نیست و طالبان ممکن است دست به تبلیغات اغواکننده بزنند.

ارگ ریاست‌جمهوری در اعلامیه‌ای به نقل از آنان گفته است: «واقعیت و اصل موضوع این است که آن‌ها [طالبان] حاضر شده‌اند دست از جنگ و خشونت برداشته و اذعان به جامعه‌ی کثرت‌گرا نمایند.»

به نقل از اعلامیه، طرفین در این دیدار روی میکانیزم‌های که اِشراف و نظارت دولت افغانستان را افزون بر مالکیت روند صلح تضمین می‌کنند، نیز بحث و گفت‌وگو کرده‌اند.

وزیر خارجه‌ی امریکا گفته است: «بگذارید طالبان هرچه که می‌گویند، بگویند. از هر جایی که می‌گویند، بگویند. اما واقعیت این است که باید آنان با تروریزم و القاعده وداع بگویند و دست از جنگ بردارند. ما حامی قوای امنیتی و دفاعی افغانستان بوده‌ایم، هستیم و خواهیم بود.»

در همین حال ارگ ریاست‌جمهوری گفته است که قرار است آقای غنی در هفته‌ی آینده مشوره با نیروهای امنیتی و دفاعی کشور، اقشار مختلف جامعه، جامعه مدنی و حلقات سیاسی را آغاز کرده تا آن‌ها را از جریانات آگاه کرده و در خصوص فرصت‌ها و خطرات احتمالی با آن‌ها صحبت کند.

ارگ همچنان به مردم اطمینان داده است که روند صلح تمام نهادهای نظامی و غیرنظامی را تقویت خواهد کرد و افغانستان نه تنها که به گذشته برنمی‌گردد، بلکه از ظرفیت‌های دولتی، سکتور خصوصی و حقوق شهروندان حراست خواهد شد.

این در حالی است که دو روز پیش وزیر دفاع امریکا گفته بود که کشورش با گروه طالبان در مورد کاهش خشونت‌ یک هفته‌ای به توافق رسیده است. برخی رسانه‌ها نیز گزارش کرده‌اند که توافقنامه میان امریکا و طالبان قرار است تا دو هفته‌ی دیگر امضا شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *