تیفا اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری را «عجولانه» خواند

تیفا اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری را «عجولانه» خواند

اطلاعات روز: شماری از نهادهای ناظر بر رورند انتخابات از بحرانی‌شدن انتخابات ابراز نگرانی کرده و گفته‌اند که اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری کشور بدون تطبیق حدود 20 درصد فیصله‌های کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی صورت گرفته است.

در اعلامیه‌ای که امروز (چهارشنبه، 30 دلو) از سوی بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا) به نشر رسیده، اعلام نتایج انتخابات «شتاب‌زده» خوانده شده و آمده است: «براساس نظارت تیفا حدود ۲۰ درصد فیصله‌های کمیسیون شکایات انتخاباتی (تفتیش و بازشماری) در تعدادی از ولایات ناتکمیل باقی مانده است.»

همچنان به نقل از خبرنامه، تفتیش ویژه در کمیسیون مرکزی نیز شب‌هنگام بدون حضورداشت ناظران کمیسیون شکایات انتخاباتی و ناظرین نهادهای ملی و بین‌المللی صورت گرفته است.

تیفا «نقض» لایحه‌‌ی تفتیش و بازشماری آرا از سوی کمیسیون مستقل انتخابات، تقابل کمیسیون‌های انتخاباتی و عدم تکمیل روند بازشماری آرا در تعدادی از ولایات از جمله‌ی مشکلات مرحله‌ی نهایی انتخابات خوانده، گفته که کمیسیون انتخابات به‌صورت عجولانه و بدون در جریان‌گذاشتن شرکای انتخاباتی، نتایج نهایی را اعلام کرده است.

این نهاد با ابراز نگرانی از این اقدام کمیسیون انتخابات تأکید کرده است که این کمیسیون نتوانسته وظایف قانونی خود را در چارچوب صلاحیت‌هایش انجام دهد. در اعلامیه گفته شده است که این عملکرد ممکن به بحران‌رفتن حکومت‌داری در افغانستان بینجامد. با این حال در اعلامیه گفته شده است که کمیسیون انتخابات به‌دلیل این عملکردهایش باید به دادگاه پاسخ بگوید.

از سویی هم، این نهاد از شرکای بین‌المللی انتخابات افغانستان و جامعه‌ی جهانی و رهبران سیاسی خواسته است که در رابطه با اعلام نتایج انتخابات سکوت اختیار نکنند و در جست‌وجوی راه‌حل مناسب و مورد قبول برای طرف‌ها باشند.

بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه‌ی افغانستان (فیفا) نیز با نشر اعلامیه‌ای از شخصیت‌های مورد اعتماد ملی و بین‌المللی خواسته است که در روند انتخابات مداخله کنند تا زمینه‌ی گفت‌وگو میان طرف‌ها به‌میان آید و از شکل‌گیری بحران سیاسی در کشور جلوگیری شود.

نتیجه‌ی انتخابات ریاست‌جمهوری دیروز (سه‌شنبه، ۲۹ دلو) از سوی کمیسیون مستقل انتخابات اعلام شد. براساس این نتایج، اشرف غنی بار دیگر به‌حیث رییس‌جمهور منتخب مردم اعلام شده است.

عبدالله عبدالله رقیب اصلی اشرف غنی با این نتیجه مخالفت کرده و آن ‌را پر از تقلب خوانده است. ساعاتی پس از اعلام نتایج انتخابات آقای عبدالله در یک نشست در جمعی از هوادارانش ظاهر شد و گفت که تیم ثبات و همگرایی حکومت همه‌شمول تشکیل خواهد داد. پس از آن امروز آقای عبدالله در مکتوبی به وزارت امور داخله، اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی را ممنوع‌الخروج کرد.