گلبدین حکمتیار

حکمتیار: انتخابات باطل و دوباره برگزار شود

اطلاعات روز: یک روز پس از اعلام نتیجه‌ی نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری کشور، گلب‌الدین حکمتیار، رهبر دسته‌ی انتخاباتی «صلح و عدالت اسلامی» می‌گوید که این انتخابات باید باطل و دوباره برگزار شود.

آقای حکمتیار که امروز (چهارشنبه، 30 دلو) در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، گفت که انتخابات ریاست‌جمهوری هیچ گونه مبنای مشروعیت از نگاه اشتراک مردم و شفافیت نداشته و باید از سوی یک حکومت «قابل قبول همه» دوباره در کشور برگزار شود.

او تأکید کرد که انتخابات باید از سوی یک کمیسیون «بی‌طرف» و «صادق» برگزار شود.

به گفته‌های گلبدین حکمتیار، کمیسیون‌های انتخاباتی نتایج انتخابات کنونی را «عجولانه» و به گونه‌ی «غیرقانونی» براساس «تهدید و تطمیع‌ها» اعلام کرده است.

در همین حال، آقای حکمتیار خواستار محاکمه‌ی اعضای کمیسیون‌های مستقل انتخابات و رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی شد. او تأکید کرد: «این‌ها (کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی) حتما باید محاکمه شوند و به نحوی مجازات شوند که برای دیگران هم مایه عبرت شود تا احدی در آینده جرأت نکند که به رأی ملت خیانت کنند و کشور را به بحران ببرد.»

او همچنان در بخشی از صحبت‌هایش خواستار تشکیل یک حکومت «قابل قبول» برای همه‌ی اطراف، به‌شمول گروه طالبان شد. آقای حکمتیار افزود که این حکومت باید ممد پروسه‌ی صلح و ضامن برگزاری انتخابات شفاف در آینده باشد.

به گفته‌ی آقای حکمتیار، بحث‌ها روی چگونگی تشکیل این حکومت با نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری و احزاب سیاسی جریان دارد.

او اما تأکید کرد که از تشکیل حکومت موازی حمایت نمی‌کند.

آقای حمکمتیار در حالی این گفته‌ها را مطرح می‌کند که نتیجه‌ی انتخابات ریاست‌جمهوری دیروز (سه‌شنبه، ۲۹ دلو) از سوی کمیسیون مستقل انتخابات اعلام شد. براساس این نتایج، اشرف غنی یکبار دیگر به‌حیث رییس‌جمهور منتخب مردم اعلام شده است.

عبدالله عبدالله رقیب اصلی اشرف غنی با این نتیجه مخالفت کرده و آن‌را پر از تقلب خوانده است. ساعاتی پس از اعلام نتایج انتخابات آقای عبدالله در یک نشست در جمعی از هوادارانش ظاهر شد و گفت که تیم ثبات و همگرایی حکومت همه‌شمول تشکیل خواهد داد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *