واکنش‌ها به اعلام نتیجه‌ی انتخابات؛ اتحادیه‌ی اروپا تبریگ گفت و یوناما بر «انسجام ملی» تأکید کرد

اطلاعات روز: در نخستین واکنش‌های جهانی به اعلام نتیجه‌ی نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری، جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا در یک تماس تلفنی با رییس‌جمهور اشرف غنی اعلام نتیجه‌ی این انتخابات را تبریک گفته است.

در اعلامیه‌ای که از سوی این اتحادیه به نشر رسیده، آمده است که مسئول سیاست خارجی این اتحادیه دیروز (چهارشنبه، 30 دلو) با رییس‌جمهور غنی صحبت کرده است.

به نقل از خبرنامه، جوزف بورل در این تماس تلفنی همچنان از پایان روند انتخابات که حدود پنج ماه طول کشید، استقبال و از کار کمیسیون‌های انتخاباتی نیز تمجید کرده است.

همچنان آقای بورل گفته است که اتحادیه‌ی اروپا آماده‌ی هر نوع همکاری با دولت جدید به رهبری آقای غنی همانند گذشته می‌باشد. به گفته‌ی او، این اتحادیه همواره از قانون اساسی دولت افغانستان حمایت کرده است.

در اعلامیه‌ی اتحادیه‌ی اروپا نیز گفته شده است که مسئول سیاست خارجی این اتحادیه از تعهد آقای غنی مبنی به‌تشکیل حکومت فراگیر که در آن از همه‌ی مردم افغانستان نمایندگی شود، نیز استقبال کرده است.

او تأکید کرده است که در حال حاضر اولویت یک‌پارچگی برای حمایت از روند صلح «فراگیر» می‌باشد. این اتحادیه همچنان از روند صلح افغانستان اعلام حمایت کرده و آن را یک فرصت خوانده است. او تأکید کرده است که این فرصت نباید از دست برود.

هیأت معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) نیز با نشر اعلامیه‌ای دیروز نسبت به روند انتخابات افغانستان واکنش نشان داد. این نهاد بدون اینکه اعلام موضع کند، بر اهمیت انسجام ملی در دوره‌ی آینده‌ی افغانستان تأکید کرده است.

در اعلامیه تأکید شده است که هر گونه اعتراض در پیوند به نتایج نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری، باید در چارچوب مقررات افغانستان و به شکلی صورت گیرد که در راستای انسجام ملی و ثبات باشد.

یوناما همچنان گفته است که به تلاش‌ها برای حمایت از مردم و نهادهای افغانستان از جمله احزاب سیاسی ادامه می‌دهد و توصیه‌های کارشناسی و بی‌طرفانه برای شفافیت در تصمیم‌گیری‌ها در پیوند به انتخابات ارایه می‌کند.

این نخستین واکنش‌هایی جهانی به اعلام نتیجه‌ی نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری می‌باشد. نتیجه‌ی این انتخابات دو روز پیش (سه‌شنبه، ۲۹ دلو) از سوی کمیسیون مستقل انتخابات اعلام شد. براساس این نتایج، اشرف غنی یکبار دیگر به‌حیث رییس‌جمهور منتخب مردم اعلام شده است.

عبدالله عبدالله رقیب اصلی اشرف غنی با این نتیجه مخالفت کرده و آن‌را پر از تقلب خوانده است. ساعاتی پس از اعلام نتایج انتخابات آقای عبدالله در یک نشست در جمعی از هوادارانش ظاهر شد و گفت که تیم ثبات و همگرایی حکومت همه‌شمول تشکیل خواهد داد.

به دنبال آن دسته‌های انتخاباتی «امنیت و عدالت» به رهبری رحمت‌الله نبیل و «صلح و عدالت اسلامی» به رهبری گلبدین حمکمتیار روند انتخابات را باطل اعلام کرد. آقای نبیل خواستار تشکیل حکومت «مصالحه‌ی ملی» شد.آقای حکتیار نیز خواستار برگزاری انتخابات توسط یک حکومت «قابل قبول برای همه» و کمیسیون‌های انتخاباتی «بی‌طرف» شد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *