عبدالله به مسئول سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا: تبریک‌گفتن به اشرف غنی خلاف توقع مردم بود

اطلاعات روز: عبدالله عبدالله، رهبر دسته‌ی انتخاباتی «ثبات و همگرایی» و رییس اجرائیه‌ی کشور تبریکی اعلام نتیجه‌ی انتخابات از سوی جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا به رییس‌جمهور غنی را در خلاف به موضع‌گیری‌ها این اتحادیه در افغانستان خوانده است.

در نامه‌ای که آقای عبدالله امروز (پنج‌شنبه، 1 حوت) به مسئول سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا فرستاده، آمده است که نمایندگی این اتحادیه در کابل در مورد سخنان دیروز جوزف بورل با رییس‌جمهور غنی توضیحات «لازم» ارایه کنند.

در نامه تأکید شده است که اینگونه موضع‌گیری‌ها برخلاف توقع مردم افغانستان، دسته‌های انتخاباتی و موضع‌گیری «سازنده» و «بی‌طرفانه»‌ی اتحادیه‌ی اروپا می‌باشد.

آقای عبدالله در نامه افزوده که اتحادیه‌ی اروپا در 19 سال گذشته یکی از متحدین افغانستان بوده و در عرصه‌های مختلف از جمله انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان را همکاری کرده است.

او تأکید کرده است که کمیسیون‌های انتخاباتی اما بر اثر «تهدید» و »تطمیع یک تیم مشخص انتخاباتی (دولت‌ساز به رهبری رییس‌جمهور غنی)» در مغایرت با همه‌ی قوانین، مقررات و طررزالعمل‌های انتخاباتی یک نامزد انتخابات را «متکی بر آرای تقلبی برنده‌ی دور اول انتخابات» اعلام کرده است.

عبدالله عبدالله گفته است که این نتیجه‌ی انتخابات مورد قبول مردم افغانستان نبوده است.

آقای عبدالله در حالی از نمایندگی اتحادیه‌ی اروپا در کابل خواسته که در مورد گفته‌های رییس سیاست خارجی این اتحادیه توضیح دهد که دیروز (چهارشنبه، 30 دلو) جوزف بورل در یک تماس تلفنی با رییس‌جمهور غنی اعلام نتیجه‌ی این انتخابات را به او تبریک گفت.

جوزف بورل در این تماس تلفنی همچنان از پایان روند انتخابات که حدود پنج ماه طول کشید، استقبال و از کار کمیسیون‌های انتخاباتی نیز تمجید کرده است.

همچنان آقای بورل گفته است که اتحادیه‌ی اروپا آماده‌ی هر نوع همکاری با دولت جدید به رهبری آقای غنی همانند گذشته می‌باشد.

نتیجه‌ی این انتخابات دو روز پیش (سه‌شنبه، ۲۹ دلو) از سوی کمیسیون مستقل انتخابات اعلام شد. براساس این نتایج، اشرف غنی یکبار دیگر به‌حیث رییس‌جمهور منتخب مردم اعلام شده است.

عبدالله عبدالله رقیب اصلی اشرف غنی با این نتیجه مخالفت کرده و آن‌را پر از تقلب خوانده است. ساعاتی پس از اعلام نتایج انتخابات آقای عبدالله در یک نشست در جمعی از هوادارانش ظاهر شد و گفت که تیم ثبات و همگرایی حکومت همه‌شمول تشکیل خواهد داد.

به دنبال آن دسته‌های انتخاباتی «امنیت و عدالت» به رهبری رحمت‌الله نبیل و «صلح و عدالت اسلامی» به رهبری گلبدین حمکمتیار روند انتخابات را باطل اعلام کرد. آقای نبیل خواستار تشکیل حکومت «مصالحه‌ی ملی» شد.آقای حکتیار نیز خواستار برگزاری انتخابات توسط یک حکومت «قابل قبول برای همه» و کمیسیون‌های انتخاباتی «بی‌طرف» شد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *