خلیلی: همکاران بین‌المللی افغانستان از میان «مردم» و «ارگ» یکی را انتخاب کنند

اطلاعات روز: محمدکریم خلیلی، رییس شورای عالی صلح و رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان می‌گوید که همکاران بین‌المللی افغانستان تا کنون در برابر «تقلب‌های عریان و روشن» انتخابات ریاست‌جمهوری سکوت کرده و تنها تماشاگر بوده‌اند.

آقای خلیلی که امروز (جمعه، 2 حوت) در نشستی در کابل صحبت می‌کرد، از همکاران بین‌المللی افغانستان از جمله ایالات متحده‌ی امریکا خواست که از حالت «تماشاگری» بیرون آمده و از میان مردم افغانستان و ارگ ریاست‌جمهوری، یکی را انتخاب کنند.

او خطاب به همکاران بین‌المللی افغانستان گفت: «ما آرزو داشتیم که با حضور شما یک افغانستان دور از پدیده‌های منفی به‌وجود بیاید و ایجاد شود. ما گله‌مندیم که شما انتخابات پارلمانی را شاهد بودید و صدا بلند نکردید. ما آرزو داشتیم که در برابر تقلب‌های بسیار عریان و روشن انتخابات ریاست‌جمهوری شما بی‌ایستید و مخالفت کنید ولی شما تماشاگر بودید. خواهش ما این است که از این تماشاگری بیرون بیایید.»

خلیلی افزود که اگر همکاران بین‌المللی به خواست مردم افغانستان احترام می‌گذارند، از همین لحظه جلو رفتن افغانستان به‌سوی یک بحران را بگیرند و نتایج «تقلبی» انتخابات را باطل اعلام کنند.

به گفته‌ی او، موضع مردم افغانستان در این مورد روشن است و در برابر «انتخابات تقلبی» و «نتیجه‌ی پر از تقلب» ایستادگی خواهند کرد.

آقای خلیلی که در انتخابات ریاست‌جمهوری ششم میزان از عبدالله عبدالله حمایت می‌کرد، تأکید کرد که آنان حکومت واقعی، همه‌شمول و مبتنی بر آرای پاک مردم را تشکیل خواهند داد. او در عین حال گفت که تشکیل حکومت همه‌شمول به هیچ وجه به معنای شورش‌گری نیست.

به گفته‌ی او، در حاضر حاضر شمار زیادی از محورهای ملی و وطنی در برابر «تقلب سازمان‌یافته‌ی ارگ» ایستاده و نتیجه‌ی «تقلبی» را نپذیرفته‌اند.

خلیلی علاوه کرد که در هماهنگی نزدیک با دیگر احزابی در برابر تقلب ایستادگی کرده‌اند، با تقلب مبارزه خواهند کرد و نخواهند گذاشت که حکومت برخاسته از تقلب بر مردم حکم‌روایی کند.

این در حالی است که شماری از نامزدان انتخابات ریاست‌‌جمهوری با نتایج نهایی که از سوی کمیسیون مستقل انتخابات اعلام شده است، مخالفت کرده و آن‌را «تقلبی» خوانده‌اند. کمیسیون انتخابات اشرف غنی را با 50.64 درصد کل آرا، برنده‌ی انتخابات اعلام کرده است.

عبدالله عبدالله نتایج اعلام‌شده را «تقلبی» و «کودتای انتخاباتی» عنوان کرده و گفته است که تیم ثبات و همگرایی براساس آرای پاک مردم، حکومت همه‌شمول تشکیل خواهد داد.

رحمت‌الله نبیل و گلبدین حکمتیار، دو نامزد دیگر انتخابات نیز با نتایج نهایی اعلام‌شده مخالفت کرده‌اند.

اتحادیه اروپا، هند و کویت اما پیروزی اشرف غنی را تبریک گفته‌اند. امریکا نیز گفته است که نتایج نهایی انتخابات افغانستان را از نزدیک دنبال می‌کند و به‌زودی در این مورد اعلامیه‌ای صادر خواهد کرد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *