دوره‌ی هفت روزه کاهش خشونت‌ها آغاز شد

اطلاعات روز: دوره‌ی هفت روزه کاهش خشونت‌ها در افغانستان حوالی ساعت ۱۲ شب گذشته (جمعه، ۲ حوت) رسما آغاز شد.

رییس‌جمهور اشرف غنی در پیامی به همین مناسبت از نیروهای امنیتی خواسته است که در این مدت محتاطانه عمل کرده و وضعیت را به گونه‌ی جدی نظارت کنند.

آقای غنی در این پیام همچنان گفته است که برای نیروهای امنیتی و دفاعی به‌منظور نظارت و ارزیابی دوره‌ی کاهش خشونت دستورالعمل واضح صادر کرده است و این نیروها به حالت آماده باش قرار دارند. به گفته‌ی او، دستورالعمل برای نیروهای امنیتی پس از مشوره‌ها با اقشار مختلف مردم تهیه شده است.

غنی تأکید کرده است که در نهایت این مردم افغانستان است که درباره‌ی هفته کاهش خشونت ارزیابی و رضایت‌شان را بیان خواهند کرد.

در بخشی از پیام رییس‌جمهور غنی آمده است: «اقدامات بعدی در راستای پروسه‌ی صلح مربوط به نتیجه و ارزیابی ما از هفته کاهش چشم‌گیر خشونت خواهد بود که مسیر و جهت اقدامات بعدی ما را روشن می‌سازد و باید تصریح کرد که پروسه‌ی صلح تحت رهبری و مالکیت دولت افغانستان به پیش برده می‌شود.»

آقای غنی افزوده است که نیروهای امنیتی و دفاعی در هفته کاهش خشونت در حالت دفاعی فعال قرار داشته و به جز از طالبان، عملیات‌های‌شان را در مقابل داعش، القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی همچنان ادامه خواهند داد.

در همین حال، گروه طالبان نیز در اعلامیه‌ای از جنگ‌جویانش خواسته است که در جریان هفته کاهش خشونت مطابق برنامه عمل کرده و از رفتن به ساحات تحت حاکمیت دولت خودداری کنند.

طالبان همچنان از جنگ‌جویانش خواسته‌اند که در صورت نقض احتمالی کاهش خشونت، آماده‌ی دفاع باشند.

آمریکا و طالبان در هفته‌های اخیر مصروف مذاکرات در دوحه بر سر طرح کاهش خشونت بودند تا در نهایت چند روز پیش وزیران خارجه و دفاع امریکا در دیداری با رییس‌جمهور غنی در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در آلمان از توافق دو طرف بر سر کاهش هفت روزه خشونت خبر دادند.

به دنبال آن، روز گذشته دفتر شورای امنیت ملی اعلام کرد که دوره هفت روزه کاهش خشونت‌ها از ساعت ۱۲ جمعه شب آغاز می‌شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *