وزارت تجارت: ارزش صادرات افغانستان تا دو سال آینده به دو میلیارد دالر خواهد رسید

اطلاعات روز: وزارت صنعت و تجارت اعلام کرد که ارزش صادرات کشور در سال مالی 1398 خورشیدی به یک میلیارد دالر رسیده و این رقم در سال مالی 1399 به 1.5 میلیارد و در سال مالی 1400 نیز به دو میلیارد دالر خواهد رسید.

عبدالکریم ملکیار، معین تجارت وزارت صنعت و تجارت که امروز (شنبه، 3 حوت) در برنامه‌ی «حساب‌دهی دولت به ملت» صحبت می‌کرد، همچنان گفت که رشد اقتصادی افغانستان در سال مالی 1399 خورشیدی به بیش از سه درصد خواهد رسید. رشد اقتصادی کشور دو سال پیش 2.7 درصد بود و در جریان سال گذشته مالی به 2.9 درصد رسیده است.

آقای ملکیار افزود که از آغاز فعالیت برنامه دهلیز هوایی تا کنون نزدیک به 12 هزار تُن کالا به ارزش 280 میلیون دالر به کشورهای مختلف صادر شده است. به گفته‌ی او، این مقدار کالا طی بیش از یک هزار پرواز به کشورهای خارج صادر شده است.

او در عین حال گفت که بازرگانان کشور در حال حاضر می‌توانند کالاهای‌شان را از طریق راه زمینی لاجورد به ترکیه و اروپا، از بندر آبی چابهار به هند و از طریق خط آهن از بندر حیرتان به چین صادر کنند.

معین تجارت وزارت صنعت و تجارت که فعالیت‌های یک سال گذشته‌ی این وزارت را تشریح می‌کرد، گفت که در جریان سال مالی 1398 خورشیدی بیش از 17 نمایشگاه بین‌المللی و هشت نمایشگاه داخلی برگزار شده است.

آقای ملکیار گفت که برگزاری این نمایشگاه‌ها در معرفی فراورده‌های افغانستان اهمیت ویژه داشته و قرار است در جریان سال مالی 1399 خورشیدی نیز شمار نمایشگاه‌های بین‌المللی به 20 مورد افزایش یابد.

معین وزارت صنعت و تجارت تأکید کرد که برای جذب سرمایه‌گذاری‌ها و بالابردن تولیدات، به توزیع زمین در پارک‌های صنعتی اولویت داده شده و در این زمینه پیشرفت‌های مهم صورت گرفته است.

به گفته‌ی او، تا کنون 175 شرکت، سند زمین را در پارک‌های صنعتی به‌دست آورده‌اند و 50 شرکت دیگر منتظر تأییدی اسناد زمین‌های‌شان از سوی شورای عالی اقتصادی می‌باشند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *