افغانستان برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا رفت‌وآمد با ایران را متوقف کرد

اطلاعات روز: دولت افغانستان به‌منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، هر گونه رفت‌وآمد با ایران از طریق زمین و هوا را «موقتا» متوقف کرد.

دفتر شورای امنیت ملی امروز (یک‌شنبه، 4 حوت) در اعلامیه‌ای گفته است که یک جلسه تحت ریاست حمدالله محب، مشاور امنیت ملی جهت هماهنگی با وزارت‌های مربوطه به هدف مبارزه با ویروس کرونا برگزار شده است.

در این جلسه فیصله شده است که برای مبارزه با ویروس کرونا در کشور، واردات جوجه مرغ و تخم مرغ از ایران و پاکستان نیز متوقف شود.

فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه در این جلسه گفته است که تا کنون هیچ نوع واقعه مثبت ویروس کرونا در کشور به ثبت نرسیده، اما آمادگی‌های لازم برای تشخیص بیماران، قرنطین و درمان آنها در مرکز و ولایات گرفته شده است.

آقای فیروز همچنان گفته است که برای مبارزه با این ویروس، باید آگاهی‌دهی از طریق رسانه‌ها، عالمان دین و شبکه‌های جامعه مدنی افزایش یابد.

به گفته‌ی او، ویروس کرونا ساری است و شهروندان کشور باید روزانه به‌طور مکرر دستان‌شان را با صابون شسته و همیشه از ماسک استفاده کنند. او همچنان از مردم خواسته است که از تجمعات غیرضروری خودداری کنند.

در اعلامیه‌ی دفتر شورای امنیت ملی آمده است که وزارت‌های مالیه و داخله فعالیت‌های‌شان را برای جلوگیری از قاچاق ماسک افزایش داده و برای نیاز احتمالی، مقداری بودجه در خزانه‌ی دولت ذخیره کنند.

در جلسه همچنان تصمیم گرفته شده است که کمیته‌ی ویژه در مرکز و ولایات جهت هماهنگی فعالیت‌ها ایجاد شود و برای آگاهی‌دهی به مردم هرچه زودتر «کمپین ملی» را آغاز کند.

به نقل از اعلامیه، اشتراک‌کنندگان جلسه از وزارت خارجه خواسته است تا خدمات قنسلی‌اش را در ایران محدود و از تهران بخواهد که روند اخراج اجباری افغان‌ها را متوقف کند.

از وزارت‌های تجارت و زراعت نیز خواسته شده است تا برای افزایش تجارت و ترانزیت با کشورهای آسیای میانه در شرایط احتمالی آینده آمادگی بگیرند.

این در حالی است که به تازگی وزارت صحت از ثبت سه مورد مشکوک به ویروس کرونا در هرات خبر داده است. براساس معلومات این وزارت، این سه نفر که به تازگی از شهر قُم ایران برگشته بودند.

پیشتر سید ابراهیم بسیم، مسئول بخش انتانی شفاخانه حوزوی شهر هرات نیز به روزنامه اطلاعات روز تأیید کرده بود که سه نفر مشکوک به ویروس کرونا در این شفاخانه به ثبت رسیده است.

آقای بسیم همچنان گفته بود که معاینات این افراد غرض تشخیص به کابل فرستاده شده است. به گفته‌ی او، تا کنون مشخص نشده است که این افراد به کرونا مبتلا هستند یا خیر.

همزمان با این، یک مسئول صحی در بندر اسلام‌قلعه در نقطه صفری مرز با ایران می‌گوید که 36 نفر دیگر که تازه از شهر قُم ایران برگشته‌اند به‌منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در کشور، قرنطینه شده‌اند.

نوراحمد محمدی، آمر کلینیک بندر اسلام‌قلعه به روزنامه اطلاعات روز گفت که این افراد به ویروس کرونا مبتلا نیستند، اما باید برای دو هفته در کمپ انصار در قرنطینه بمانند.

اخیرا شیوع ویروس کرونا در شماری از شهرهای ایران نگرانی‌هایی از شیوع این ویروس به افغانستان را نیز به دنبال داشته است. تعداد افراد مبتلا در ایران به 43 نفر و تعداد قربانیان نیز هشت نفر گزارش شده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *