اداره تدارکات ملی: در یک سال گذشته 18 میلیارد افغانی صرفه‌جویی شده است

اطلاعات روز: اداره تدارکات ملی کشور می‌گوید که در جریان سال گذشته‌ی مالی (1398) بیش از 18 میلیارد افغانی در نتیجه‌ی بررسی‌های کمیسیون تدارکات ملی از قراردادهای منظورشده، صرفه‌جویی شده است.

الهام‌عمر هوتکی، سرپرست ریاست عمومی اداره‌ی امور ریاست‌جمهوری که امروز (سه‌شنبه، 6 حوت) در برنامه‌ی «حساب‌دهی دولت به ملت» در کابل صحبت می‌کرد، گفت: «بررسی‌های همه جانبه‌ی کمیسیون تدارکات ملی از قراردادهای منظورشده، سبب شده است تا در جریان سال مالی گذشته، بیش از ۱۸ میلیارد افغانی صرفه‌جویی شود.»

آقای هوتکی افزود که در سال مالی 1398 به تعداد یک هزار و 18 مورد تدارکاتی به ارزش 178 میلیارد افغانی مورد بررسی قرار گرفته است. از این تعداد موارد تدارکاتی، 935 مورد آن منظور و 55 مورد اعاده و 28 مورد رد شده است.

به گفته‌ی او، این تعداد موارد تدارکاتی شامل ساخت زیربناها از قبیل جاده، بندهای برق آبی، پل و پروژه‌های خدماتی می‌شوند.

او علاوه کرد که تمامی نشست‌های هفته‌وار کمیسیون تدارکات ملی در مورد این پروژه‌ها از سوی ناظران ملی و بین‌المللی از جمله کاکس پارلمانی مبارزه با فساد، دیدبان شفافیت افغانستان، کمیسیون‌های مالی و بودجه و اقتصاد ملی مجلس‌های نمایندگان و سنا، نماینده‌ی بازرس ویژه‌ی امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) و اداره‌ی انکشاف بین‌المللی امریکا (USAID) نظارت شده است.

از سویی هم، سرپرست ریاست عمومی اداره‌ی امور ریاست‌جمهوری کشور تأکید کرد که مبلغ صرفه‌جویی‌شده در نتیجه‌ی بررسی‌ها از قراردادها طی پنج سال گذشته به بیش از۶۶ میلیارد افغانی می‌رسد.

او همچنان در بخشی از صحبت‌هایش با اشاره به تلاش‌ها در امر مبارزه با فساد در نظام تدارکات گفت که در جریان سال گذشته‌ی مالی به تعداد 24 شرکت و قرادادهای مختلف از اشتراک در داوطلبی‌ها محروم شده است.

براساس قانون تدارکات این شرکت‌ها نمی‌توانند از دو الی پنج سال در داوطلبی شرکت کنند. الهام‌عمر هوتکی همچنان افزود که در مدت چهار سال گذشته 210 شرکت قراردادی دیگر از سهم‌گیری در روند داوطلبی محروم شده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *