وزارت زراعت در یک سال گذشته بیش از 3200 پروژه‌ی انکشافی را تطبیق کرده است

اطلاعات روز: وزارت زراعت، آبیاری و مالداری کشور اعلام کرد که در جریان سال مالی 1398 خورشیدی، سه‌هزار و 210 پروژه‌ی انکشافی را تطبیق و تکمیل کرده است.

حشمت‌الله غفوری، سرپرست وزارت زراعت، آبیاری و مالداری که امروز (چهارشنبه، 7 حوت) در برنامه‌ی «حساب‌دهی دولت به ملت» صحبت می‌کرد، همچنان گفت که این پروژه‌ها در بخش‌های مختلف زراعت، آبیاری و مالداری، رشد و احیای منابع طبیعی، مصئونیت غذایی و توان‌مندسازی زنان تطبیق شده است.

آقای غفوری همچنان گفت که وزارت زراعت، آبیاری و مالداری در سال مالی گذشته در مجموع 91 فعالیت عمده را برنامه‌ریزی کرده بود که از این میان 59 فعالیت آن تکمیل شده است.

به گفته‌ی او، 18 فعالیت دیگر در حال اجرا است، پنج فعالیت آغاز نشده و تطبیق نُه فعالیت دیگر که آغاز شده بود، به دلیل مشکلات متوقف شده است.

سرپرست وزارت زراعت، آبیاری و مالداری علاوه کرد که در یک سال گذشته 89 درصد کار بازسازی 344 شبکه آبیاری را تکمیل و 84 ماشین هموارکاری زمین توزیع کرده است.

همچنان در این مدت 170 عراده تراکتور برای ریاست‌های زراعت ولایات خریداری و 16 هزار و 87 تُن گندم اصلاح‌شده به کشاورزان توزیع شده است.

آقای غفوری افزود که وزارت زراعت در یک سال گذشته 726 سبزخانه تجارتی احداث، یک‌هزار و 800 بسته انکشافی باغ‌داری توزیع و 789 تجربه تحقیقاتی را تطبیق کرده است.

در یک سال گذشته همچنان 70 فارم مرغ‌داری بزرگ تجارتی برای سرمایه‌گذاران و 80 فارم تولید ماهی گرم‌آبی و دو فارم تکثیر ماهی ایجاد شده است.

او تأکید کرد که وزارت زراعت، آبیاری و مالداری در یک سال گذشته در بخش توانمندسازی زنان نیز 380 صندوق زنبور عسل، 700 رأس بُز شیری و 40 رأس گوساله، 300 بسته وسایل زراعتی و مالداری و 500 دستگاه خشک‌کننده سبزیجات را برای زنان توزیع کرده است.

در این مدت 19 هزار و 474 باغچه‌ی خانگی، یک‌هزار و 885 سبزخانه‌ی کوچک، 29 هزار و 570 فارم کوچک مرغ‌داری و شش مرکز جمع‌آوری شیر برای زنان ایجاد شده است.

در جریان سال مالی 1398 خورشیدی همچنان تولید زعفران در کشور 22 درصد  افزایش یافته و شش مرکز پروسس زعفران ایجاد شده است.

سرپرست وزارت زراعت در ادامه گفت که این وزارت از طريق صندوق وجهي زراعت، در سال گذشته‌ی مالی حدود 1.1 ميليارد افغاني را به بيش از چهارهزار کشاورز قرضه داده است. به گفته‌ی او، قرار است در جریان سال جاری میلادی 1.5 میلیارد افغانی برای کشاورزان قرضه داده شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *