قیمت تعرفه‌ی‌ اقلام صادراتی افغانستان به ازبکستان 30 تا 50 درصد کاهش می‌یابد

اطلاعات روز: وزارت ترانسپورت کشور می‌گوید که قیمت تعرفه‌ها برای اقلام صادراتی افغانستان از طریق خط آهن حیرتان – مزارشریف به ازبکستان 30 الی 50 درصد کاهش می‌یابد.

در خبرنامه‌ای که امروز (جمعه، 9 حوت) از سوی وزارت ترانسپورت به نشر رسیده، آمده که تفاهم‌نامه‌ی کاهش قیمت تعرفه‌ی اقلام صادراتی افغانستان به ازبکستان از سوی محمدیما شمس، رییس اداره‌ی خط آهن و سرپرست این وزارت و غنی‌اوف، وزیر ترانسپورت ازبکستان به امضا رسیده است.

همچنان بر اساس این تفاهم‌نامه، ازبکستان مبلغ 500 دالر را که از وسایط باربری بابت ترانزیت صادرات اقلام صادراتی افغانستان به ازبکستان و از آن طریق به بازارهای جهانی می‌گرفت، نیز معاف کرده است. پیش از این، ازبکستان از این وسایط به‌خاطر عبور از پل حیرتان مبلغ 100 دالر و به خاطر ارایه خدمات مبلغ 400 دالر می‌گرفت.

در خبرنامه‌ی وزارت ترانسپورت آمده است که این کاهش هزینه‌ها زمینه‌ی رشد بیشتر برای تجارت و صادرات اقلام تجارتی افغانستان به کشورهای آسیای میانه و بازارهای جهانی فراهم می‌سازد.

همچنان وزارت ترانسپورت کشور گفته که ازبکستان برای ترانزیت ذغال سنگ از طریق افغانستان به کشور پاکستان خواستار همکاری دولت افغانستان شده است. براساس خبرنامه، ازبکستان قرار است به مقدار 800 تن ذغال سنگ را از طریق افغانستان در سال 2020 میلادی به پاکستان ترانزیت کند.

وزارت ترانسپورت کشور گفته که افغانستان در این زمینه به ازبکستان وعده‌ی همکاری همه‌جانبه داده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *