کمیسیون حقوق بشر: 41 نفر در جریان هفته‌ی کاهش خشونت کشته شده‌اند

اطلاعات روز: کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان اعلام کرد که در جریان هفته‌ی کاهش خشونت، 36 نفر به‌شمول 22 نظامی و 14 غیرنظامی کشته و 65 نفر دیگر به‌شمول 23 نظامی و 42 غیرنظامی زخمی شده‌اند.

در گزارش این کمیسیون که امروز (شنبه، 10 حوت) منتشر شده، آمده است که در هفت روز کاهش خشونت گروه طالبان در 16 ولایت به درگیری‌های مسلحانه، انفجار ماین، فیر راکت، ترور افراد، تیرباران و اسیر گرفتن افراد اقدام کرده است. بیشترین رویدادها در روزهای دوم و سوم کاهش خشونت رخ داده است.

براساس این گزارش، ولایت‌های بلخ، فاریاب، سمنگان، بغلان، غور، ارزگان، فراه، زابل، قندهار، هلمند، پکتیا، میدان‌وردک، ننگرهار، لغمان، بادغیس و کاپیسا از ولایت‌های اند که در هفت روز کاهش خشونت شاهد رویدادهای مختلف امنیتی بوده‌اند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر در این گزارش خود همچنان گفته است که در هفت روز کاهش خشونت، پنج جنگ‌جوی گروه طالبان نیز در اثر رویدادها و وقایع مختلف در ولایات کشته شده‌اند.

این کمیسیون تأکید کرده است که در هفته‌ی کاهش خشونت نسبت به یک هفته قبل از آن تلفات غیرنظامیان 28 درصد کاهش یافته است. براساس گزارش کمیسیون، در جریان یک هفته قبل از دوره‌ی کاهش خشونت، 27 غیرنظامی در بخش‌های مختلف کشور کشته و 51 غیرنظامی دیگر زخمی شده بودند.

 کمیسیون حقوق بشر افزوده است در کنار این که مردم افغانستان از هفته‌ی کاهش خشونت استقبال کردند، اما عبور و مرور از شاه‌راه‌های عمومی با «اطمینان خاطر» همراه نبوده است.

این کمیسیون در ادامه تأکید کرده است که در هفته‌ی کاهش خشونت هیچ رویداد امنیتی از جانب نیروهای بین‌المللی را ثبت نکرده است. به گفته‌ی این کمیسیون، برخی رویکردهای طالبان در جریان کاهش خشونت، نقض اشکار حقوق بشردوستانه‌ی بین‌المللی نیز پنداشته می‌شود.

این در حالی است که هفته‌ی کاهش خشونت میان طرف‌های درگیر در جنگ افغانستان به‌عنوان پیش‌شرطی برای امضای توافق‌نامه‌ی صلح میان امریکا و طالبان در اولین ساعات بامداد روز شنبه هفته گذشته (3 حوت) آغاز شد. این دوره تا ناوقت روز گذشته ادامه داشت.

افغانستان و امریکا از اجرای طرح کاهش خشونت ابراز رضایت کرده‌اند و قرار است تا ساعاتی دیگر توافق‌نامه‌ی صلح میان امریکا و طالبان در دوحه، پایتخت قطر رسما امضا شود. این توافق‌نامه راه را برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی و خروج نیروهای امریکایی از افغانستان هموار می‌کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *