سازمان عفو بین‌الملل: در هر گونه روند صلح، صدای قربانیان جنگ نادیده گرفته نشود

اطلاعات روز: در حالی که قرار است تا دقایق دیگر توافق‌نامه‌ی صلح میان امریکا و طالبان در دوحه، پایتخت قطر امضا شود، سازمان عفو بین‌الملل گفته است که در هر گونه روند صلح بین طرف‌های درگیر در افغانستان نباید صدای قربانیان نادیده گرفته شود.

سازمان عفو بین‌الملل امروز (شنبه، 10 حوت) در اعلامیه‌ای گفته است که در روند صلح صدای عدالت، حقیقت و جبران غرامت جنایات جنگی، جنایات علیه بشریت و دیگر موارد نقض جدی حقوق بشر نباید نادیده گرفته شود.

این سازمان تمامی طرف‌های جنگ افغانستان عامل ارتکاب موارد فوق دانسته و تأکید کرده است که «حقوق بشر باید در قلب روند صلح در نظر گرفته شود».

به گفته‌ی این سازمان، روند صلح باید حقوق زنان و دختران و حقوق اقلیت‌های مذهبی افغانستان را تضمین کند.

سازمان عفو بین‌الملل در ادامه گفته است که با وجود چالش‌های بسیار جدی و مداوم، افغانستان دست‌آوردهای قابل توجهی در زمینه‌ی حقوق بشر داشته است که باید از آن حفاظت شود.

این در حالی است که قرار است تا دقایق دیگر توافق‌نامه‌ی صلح میان امریکا و طالبان در دوحه، پایتخت قطر امضا شود. در مراسم امضای این توافق‌نامه، نمایندگان سیاسی حدود 30 کشور جهان دعوت شده‌اند. انتظار می‌رود که امضای توافق‌نامه‌ی صلح میان امریکا و طالبان راه را برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی نیز باز کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *