امریکا در 135 روز شمار نیروهایش در افغانستان را تا 8600 نفر کاهش می‌دهد

اطلاعات روز: همزمان با امضای توافق‌نامه‌ی صلح میان امریکا و طالبان، دولت‌های افغانستان و امریکا اعلامیه‌ای مشترکی را در کابل صادر کردند.

براساس این اعلامیه، در صورتی که مواد توافق‌نامه از سوی طالبان عملی شود، امریکا در جریان 135 روز پس از امضای آن شمار نیروهایش را از حدود 12 هزار به هشت هزار و 600 نفر کاهش خواهد داد.

در اعلامیه آمده است که توافق‌نامه‌ی صلح امریکا و طالبان شامل چهار بخش می‌شود. تضمین عدم استفاده از خاک افغانستان توسط افراد و گروه‌های تروریستی بین‌المللی علیه امنیت ایالات متحده امریکا و متحدین آن، جدول زمانی برای خروج تمام نیروهای امریکایی و ائتلاف بین‌المللی از افغانستان، توافق سیاسی که در نتیجه‌ی گفت‌وگو و مذاکرات مستقیم میان هیئت مذاکره‌کننده همه‌شمول دولت افغانستان و طالبان به دست آید و آتش‌بس جامع و دایمی شامل این بخش‌ها است.

براساس اعلامیه‌ی مشترک افغانستان و امریکا، دولت افغانستان تعهده کرده است که از استفاده از خاک افغانستان به منظور تهدید علیه امنیت امریکا و متحدان آن جلوگیری می‌کند.

امریکا نیز تعهد کرده است که در مطابقت با تعهدات موجود در چارچوب توافق‌نامه‌های امنیتی بین افغانستان و امریکا، از نیروهای امنیتی و دفاعی و در عین حال از نهادهای حکومتی افغانستان حمایت می‌کند. این حمایت‌ها شامل ارتقای توانایی و ظرفیت نیروهای امنیتی و دفاعی افغان برای پیش‌گیری و دفع تهدیدات داخلی و بیرونی می‌شود.

امریکا همچنان بر ادامه‌ی عملیات‌های نظامی در افغانستان با رضایت «جمهوری اسلامی افغانستان» به‌منظور مختل ساختن و تضعیف تلاش‌های القاعده، داعش و دیگر گروه‌های تروریستی اعلام آمادگی کرده است.

براساس این اعلامیه‌ی مشترک، امریکا تعهد کرده است که گفت‌وگو میان افغانستان و پاکستان را تسهیل می‌کند تا دو کشور مطمیین شود که امنیت هر یکی از دو کشور توسط فعالیت‌ها در خاک کشور مقابل تهدید نمی‌شود.

امریکا تأکید کرده است که افزون بر کاهش نیروهایش در افغانستان از 12 هزار به هشت‌هزار و 600 نفر، دیگر تعهداتش که در توافق‌نامه با طالبان ذکر شده، را نیز عملی خواهد کرد.

در بخشی از اعلامیه‌ی مشترک آمده است: «ایالات متحده همچنان با متحدین خویش و ائتلاف بین‌المللی همکاری خواهد کرد تا مشروط به اجرای تعهدات طالبان براساس توافق‌نامه ایالات متحده و طالبان، شمار نیروهای‌شان را متناسباً در عین مدت کاهش دهند.»

همچنان گفته شده است که براساس ارزیابی و تشخیص مشترک امریکا و افغانستان؛ امریکا، متحدان امریکا و ائتلاف بین‌المللی باقی نیروهای‌شان را در جریان 14 ماه پس از این اعلامیه خارج خواهند کرد.

دولت افغانستان نیز تعهد کرده است که با آغاز مذاکرات مستقیم بین‌الافغانی، طی اقدامات دیپلماتیک با اعضای شورای امنیت سازمان ملل، نام‌های رهبران طالبان را از فهرست تعزیرات آن سازمان بیرون کند. این اقدام الی 29 ماه می سال جاری میلادی صورت می‌گیرد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *