زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان

خلیل‌زاد: امضای توافق‌نامه‌ی صلح میان امریکا و طالبان افغانستان را در مسیر صلح قرار می‌دهد

اطلاعات روز: پس از امضای توافق‌نامه‌ی صلح میان امریکا و گروه طالبان، زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان گفته است که این توافق‌نامه افغانستان را پس از سال‌ها بحران در مسیر صلح قرار می‌دهد.

آقای خلیل‌زاد شب گذشته (شنبه، 10 حوت) در رشته‌تویتی امضای توافق‌نامه را برای آینده‌ی افغانستان امیدوارکننده خوانده و گفته است که این توافق‌نامه اهداف امریکا را نیز برآورده می‌سازد.

او ابراز امیدواری کرده است که افغان‌ها از فرصت‌های به‌دست‌آمده برای صلح استفاده خواهند کرد. نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت امور خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان اما افزوده است که نباید اشتباهات گذشته تکرار شود.

او تأکید کرده است که افغان‌ها باید در کنار یک‌دیگر برای یک کشور «متحد»، «آزاد» و «همه‌شمول» کار کنند.

آقای خلیل‌زاد در ادامه از جامعه‌ی جهانی نیز خواسته است که نباید افغانستان را فراموش کنند. به گفته‌ی او، امریکا سهم‌اش را در این باره اجرا خواهد کرد.

گفتنی است که توافق‌نامه‌ی صلح امریکا و گروه طالبان روز گذشته در قطر امضا شد. زلمی خلیل‌زاد و ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی و رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر این توافق‌نامه را امضا کردند.

براساس این توافق‌نامه، امریکا در ۱۳۵ روز شمار نیروهایش در افغانستان را به هشت‌هزار و ۶۰۰ نفر کاهش می‌دهد. شمار باقی‌مانده‌ی نیروهای امریکایی و ائتلاف نیز در جریان ۹.۵ ماه پس از آن پایگاه‌های‌شان در افغانستان را ترک خواهند کرد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *