اخراج اجباری افغان‌ها از ایران؛ وزارت صحت: مسافران با دقت ارزیابی صحی شوند

اطلاعات روز: به دنبال اخراج اجباری شهروندان افغانستان از ایران، وزارت صحت عامه از شیوع ویروس کرونا در افغانستان ابراز نگرانی کرده و هدایت سکریننگ (غربال) دقیق افغان‌های برگشته از ایران را داده است.

در خبرنامه‌ای که امروز (یک‌شنبه، 11 حوت) از سوی وزارت صحت عامه به نشر رسیده، آمده است که فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه این هدایت را در سفری به نقطه‌ی صفری «پل ابریشم» در مرز افغانستان و ایران به مسئولان این ولایت داده است.

آقای فیروز همچنان هدایت داده است تا برای مدیریت هرچه بهتر شناسایی مبتلایان به ویروس کرونا، یک محل مشخص سکریننگ (غربال) در مرز برای افغان‌هایی که به گونه‌ی کتلوی از ایران اخراج می‌شود، تعیین شود.

از سویی هم، وزیر صحت عامه از کسانی که از سویی ایران اخراج می‌شوند، نیز خواسته است که برای پیش‌گیری از شیوع ویروس کرونا به رهنمودهای صحی داکتران توجه کنند.

این در حالی است که اخیرا ایران هزاران مهاجر افغان را که بدون مدرک قانونی در آن کشور به‌سر می‌بردند، به گونه‌ی اجباری اخراج کرده‌اند. به گفته‌ی وزارت صحت عامه‌ی کشور در میان این افراد، افراد معتاد به مواد مخدر نیز وجود دارند که سبب نگرانی از شیوع ویروس کرونا در افغانستان شده است.

کرونا از زمان شیوع آن در شهر قُم ایران به سرعت در حال گسترش در دیگر شهرهای آن کشور است. تا کنون مرگ 43 نفر و ابتلای ده‌ها نفر دیگر به ویروس کرونا در ایران گزارش شده است.

از سویی هم، نخستین‌بار ویروس کرونا از طریق ایران به افغانستان شیوع پیدا کرد. تا کنون یک مورد مثبت این ویروس در شهر هرات تشخیص شده است. فردی که به این ویروس مبتلا شده، از شهر قُم به هرات برگشته بود.

بیش از 40 مورد دیگر مشکوک به ویروس کرونا که در ولایت‌های هرات، غور، هلمند، کابل و بغلان شناسایی شده بود، نتایج لابراتواری آن از سوی وزارت صحت منفی اعلام شده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *