غنی: زندانیان طالبان را به شرطی آزاد می‌کنیم که طالبان از پاکستان خارج شوند

اطلاعات روز: رییس‌جمهور اشرف غنی خطاب به گروه طالبان می‌گوید در صورتی که شما برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی آزادی پنج‌هزار زندانی را شرط می‌گذارید، دولت افغانستان نیز شروطی دارد.

آقای غنی که امروز (سه‌شنبه، 13 حوت) در نشستی در ولایت ننگرهار صحبت می‌کرد، گفت که اگر طالبان آزادی زندانیان خود را می‌خواهند، باید بگویند که چه وقت از پاکستان بیرون می‌شوند. در مورد مذاکره طوری که طالبان شرط دارند، دولت افغانستان نیز شروطی دارد که باید برآورده شوند.

او همچنان از طالبان خواست که در مورد کشت مواد مخدر نیز وضاحت بدهند. آقای غنی تأکید کرد که او صلح باعزت و دوامدار می‌خواهد و این صلح باید از طریق جرگه میان خود افغان‌ها به‌دست آید.

رییس‌جمهور غنی گفت تنها قطع ارتباط طالبان با القاعده کافی نیست، بلکه این گروه روابط خود را با دیگر گروه‌های تروریستی نیز باید قطع کند.

به گفته‌ی او، «هنگامی که طالبان با خارجی‌های صلح می‌کنند. پس معنای جهاد چیست؟ کشتار افغان‌ها جرم است و بیچارگی را در کشور افزایش می‌دهد».

آقای غنی در بخشی از صحبت‌هایش تأکید کرد که اگر طالبان صلح می‌خواهند، باید از طریق جرگه با حکومت افغانستان به نتیجه برسند.

رییس‌جمهور غنی این اظهارات را در حالی مطرح می‌کند که طالبان آزادی پنج‌هزار زندانی این گروه را به‌عنوان پیش‌شرطی برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی تعیین کرده است.

در مورد آزادی پنج‌هزار زندانی طالبان، این گروه با امریکا نیز به توافق رسیده است. براساس توافق دو طرف، پنج‌هزار زندانی طالبان باید پیش از نهم مارچ در ازای یک هزار زندانی دولتی که نزد طالبان به‌سر می‌برند، آزاد شوند تا پس از آن مذاکرات بین‌الافغانی آغاز شود.

اما آقای غنی پیش از این گفته بود که هیچ تعهدی برای آزادی پنج‌هزار زندانی طالب وجود ندارد. او دو روز پیش در یک نشست خبری گفت که آزادی زندانیان طالبان می‌تواند شامل آجندای مذاکرات بین‌الافغانی شود، اما پیش‌شرطی برای آغاز این مذاکرات شده نمی‌تواند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *