«در سال گذشته 930 هزار ولادت در شفاخانه‌های افغانستان صورت گرفته است»

اطلاعات روز: وزارت صحت عامه‌ی کشور می‌گوید که در جریان سال مالی گذشته (1398) 930 هزار ولادت زنده در مراکز صحی و شفاخانه‌های کشور صورت گرفته است.

فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه امروز (پنج‌شنبه، 15 حوت) که در برنامه‌ی «حساب‌دهی دولت به ملت» صحبت می‌کرد، گفت این رقم تنها مربوط به موارد ثبت‌شده در شفاخانه‌ها می‌شود. به گفته‌ی او، کودکانی در خانه و یا هم خارج از شفاخانه‌ها تولد شده‌اند، شامل این 930 هزار ولادت نمی‌شود.

آقای فیروز همچنان گفت که در یک سال گذشته مرگ و میر مادران و کودکان در کشور نیز به گونه‌ی قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است. او دلیل این امر را افزایش میزان دسترسی شهروندان کشور به خدمات صحی خواند.

وزیر صحت عامه در ادامه با اشاره به کارکرد این وزارت در یک سال گذشته گفت که ازدیاد میزان دسترسی به خدمات صحی، ایجاد و ارتقای مراکز صحی، بهبود کیفیت عرضه‌ی خدمات صحی، کارایی سیستم خدمات صحی و مبارزه با فساد اداری در این وزارت از مهمترین کاکرد وزارت صحت عامه بوده است.

براساس گفته‌های او، وزارت صحت عامه در جریان سال گذشته توانسته 56 پروژه‌ی انکشافی را منظور کرده که 97 در آن صد آن تطبیق شده است. این پروژه‌ها شامل ازدیاد سطح پوشش واکسین‌ها، کنترل امراض ساری و غیرساری، جلوگیری از اعتیاد به مواد مخدر، توسعه و بهبود خدمات شفاخانه‌ای می‌شود.

او همچنان افزود که افتتاح عملیات‌های پیوند گرده و مفصل در شفاخانه‌های دولتی برای نخستین بار، تعویض مفصل و جراحی اعصاب در مراکز صحی دولتی، ایجاد مراکز تشخیص و تداوی امراض سرطانی در ولایت‌های بلخ و هرات از دیگر کارکردهای این وزارت در سال گذشته می‌باشد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *