وزارت صحت عامه از مردم خواست به‌خاطر ویروس کرونا در جشن نوروز شرکت نکنند

اطلاعات روز: همزمان با ثبت موارد مشکوک به ویروس کرونا در 11 ولایت کشور و ثبت یک مورد مثبت در ولایت هرات، وزارت صحت عامه از مردم خواسته است که برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در جشن نوروز شرکت نکنند.

فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه امروز (پنج‌شنبه، 15 حوت) که در برنامه‌ی «حساب‌دهی دولت به ملت» صحبت می‌کرد، گفت: «برای تجلیل از روز نوروز، موضع ما این است که شهروندان رفت‌وآمد و اجتماع خود را محدود کنند. بهتر است که در مراسم نوروز اشتراک نکنند. این اقدام به نفع خانواده‌ها و عامه‌ی مردم است.»

آقای فیروز تأکید کرد که زمینه‌ی این انتشار ویروس کرونا هم‌اکنون در افغانستان به‌گونه‌ی قوی وجود دارد.

او در دامه افزود که پس از شیوع ویروس کرونا در ایران، تابه‌حال در حدود 50 هزار شهروند افغانستان عودت کرده‌اند. او برگشت این تعداد عودت‌کننده یک خطر برای شیوع بیماری کرونا در کشور یاد کرد.

وزیر صحت عامه از این افراد خواست که در صورت مشاهده‌ی علایم ویروس کرونا به مراکز صحی مراجعه کنند تا معاینه شوند.

در همین حال او تأکید کرد که بخش‌های ویژه‌ی کنترل این ویروس در شفاخانه‌ی «افغان – جاپان» شهر کابل، میدان‌های هوایی و زمینی در ولایت‌های کابل، بلخ، قندهار، هرات و نیمروز ایجاد شده است.

او همچنان گفت که تابه‌حال در افغانستان 81 مورد مشکوک به ویروس کرونا ثبت شده است. از جمله‌ی این موارد تنها یک مورد آن در ولایت هرات مثبت تشخیص شده است. متباقی موارد مربوط به ولایت‌های هرات، هلمند، فراه، غور، بغلان، بلخ، قندهار، لوگر، فاریاب، غزنی، بدخشان و کابل جمع‌آوری شده است.

آقای فیروز افزود که هزینه‌ی تشخیص لابراتواری هر بیماری کرونا در افغانستان تا یک هزار و 600 دالر امریکایی هزینه دارد.

او همچنان تأکید کرد که شش نفر هم در قرنطین قرار دارند که همگی از ایران برگشته‌اند.

علاوه بر این ارگ ریاست‌جمهوری با نشر خبرنامه‌ای گفته است که رییس‌جمهور غنی در نشست دیروز (چهارشنبه، 14 حوت) به‌خاطر جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در کشور، از مسئولان خواسته است که در مرزهای غربی تدابیر را شدیدتر کند.

او گفته که اخراج مهاجران از ایران هم‌اکنون یک مشکل جدی در افغانستان می‌باشد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *