امریکا و روسیه: جامعه بین‌المللی احیای «امارت اسلامی» طالبان را نمی‌پذیرد

اطلاعات روز: ایالات متحده‌ی امریکا و جمهوری فدراتیف روسیه اعلامیه‌ی مشترکی صادر کرده‌اند که براساس آن نظام «امارت اسلامی» طالبان از سوی جامعه جهانی و سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته نمی‌شود.

در این اعلامیه که روز گذشته (جمعه، 16 حوت) از سوی وزارت خارجه امریکا منتشر شده، همچنان آمده است که جامعه بین‌المللی احیای «امارت اسلامی» را نمی‌پذیرد و از آن حمایت نیز نمی‌کند.

امریکا و روسیه در این اعلامیه از امضای توافق‌نامه‌ی صلح میان امریکا و طالبان استقبال کرده و آن‌را گامی مهم در راستای پایان دادن به جنگ در افغانستان و بازکردن درهای مذاکرات بین‌الافغانی دانسته‌اند. در این اعلامیه، از تعهد طالبان برای پیوستن به یک روند سیاسی نیز استقبال شده است.

نمایندگان این دو کشور در اعلامیه‌ی مشترک تأکید کرده‌اند که صلح پایدار در افغانستان تنها از طریق مذاکرات فراگیر بین‌الافغانی تأمین شده می‌تواند.

دو کشور همچنان تعهد کرده‌اند که با تمام افغان‌ها و دولت جمهوری اسلامی افغانستان برای رسیدن به یک توافق‌نامه‌ی صلح پایدار که منجر به پایان جنگ در افغانستان شده و ثبات و امنیت جهانی را برگرداند، همکاری می‌کنند.

امریکا و روسیه در این اعلامیه از افغان‌ها نیز خواسته است که گفت‌وگو در مورد نگرانی‌های متقابل از جمله آزادی زندانیان و آتش‌بس را آغاز کنند.

دو کشور همچنان حمایت و کمک‌های اقتصادی و توسعه برای دولت آینده را به حفظ حقوق تمام افغان‌ها از جمله زنان، جوانان و اقلیت‌ها، مشروط کرده‌اند.

واشنگتن و مسکو در عین حال از طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی نیز خواسته‌اند که برای جلوگیری از تهدیدهای احتمالی علیه کشورهای دیگر از قلمرو افغانستان توسط القاعده، داعش و دیگر گروه‌های تروریستی بین‌المللی اقدامات مشخص انجام دهند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *