تعویق تحلیف در ارگ، رسیدن مهمانان در سپیدار؛ میانجی‌گری دیپلوماتیک در جریان است

اطلاعات روز: مراسم تحلیف رییس‌جمهور غنی که قرار بود ساعت 8:00 صبح امروز (دوشنبه، 19 حوت) در ارگ ریاست‌جمهوری برگزار شود تا بعد از ظهر به تعویق افتاده است.

صدیقی صدیقی، سخن‌گوی ریاست‌جمهوری در تویتی گفته است: «برنامه‌ی تحلیف رییس‌جمهور منتخب جمهوری اسلامی افغانستان بعد از ظهر امروز برگزار می‌شود.»

در همین حال تلویزیون ملی افغانستان گزارش کرده است که این مراسم ساعت 1:00 پس از چاشت امروز برگزار می‌شود.

اما دسته‌ی انتخاباتی «ثبات و همگرایی» می‌گوید که مراسم تحلیف عبدالله عبدالله، رهبر این دسته‌ی انتخاباتی «به‌صورت عادی» در کاخ سپیدار در جریان است.

فریدون خوزون، سخن‌گوی «ثبات و همگرایی» به روزنامه اطلاعات روز گفت: «مهمانانی که ما خواسته بودیم، در حال حاضر به محل مراسم می‌آیند و به‌صورت عادی برنامه‌ی ما جریان دارد.»

او تأکید کرد که تا کنون این دسته‌ی انتخاباتی تصمیمی در مورد تعویق مراسم تحلیف نگرفته است.

«ثبات و همگرایی» پیشتر گفته بود که به‌اثر تلاش‌های مقام‌های امریکایی، هر دو مراسم تحلیف اشرف غنی و عبدالله عبدالله به تعویق افتاده است.

فضل‌احمد معنوی، رییس کمیسیون برگزاری تحلیف «ثبات و همگرایی» در تویتی گفته بود که این تعویق به‌خاطر مساعدساختن فرصت برای گفت‌وگوهای بیشتر میان دو تیم انتخاباتی «دولت‌ساز» و «ثبات و همگرایی» صورت گرفته است.

آقای معنوی اما هشدار داده بود در صورتی که مراسم تحلیف اشرف غنی برگزار شود، «ثبات و همگرایی» نیز این مراسم را در کاخ سپیدار برگزار می‌کند.

ارگ ریاست‌جمهوری و کاخ سپیدار دیروز (یک‌شنبه، 18 حوت) اعلام کرده بود که تمامی آمادگی‌ها برای برگزاری این مراسم گرفته شده است.

همزمان با آن امید میثم، معاون سخن‌گوی ریاست اجرایی به روزنامه اطلاعات روز گفته بود که مذاکرات زلمی خلیل‌زاد، تدامیچی یاماموتو، نماینده‌ی خاص سازمان ملل متحد در افغانستان و سفارت امریکا در کابل با ارگ و سپیدار جریان دارد تا برگزاری مراسم تحلیف دوطرف به تعویق بیافتد.

او تأکید کرده بود که چندین نشست پی‌هم در ریاست اجراییه با آقای خلیل‌زاد و شورای رهبری ثبات و همگرایی و ریاست اجراییه برگزار شد.

با این حال اما، وزارت کار و امور اجتماعی با نشر اطلاعیه‌ای گفته است که فردا به‌خاطر برگزاری مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری کشور در کابل رخصتی می‌باشد.

این همه در حالی است که کمیسیون مستقل انتخابات حدود سه هفته‌ی پیش (۲۹ دلو) آقای غنی را برنده‌ی انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرد، اما عبدالله عبدالله این نتیجه را نپذیرفت و اعلام کرد که او براساس آرای «شفاف» و داری بیومتریک برنده‌ی انتخابات ششم میزان است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *