خلیل‌زاد: تشکیل هیأت مذاکره‌کننده سبب ایجاد تحرک بسوی مذاکرات بین‌الافغانی می‌شود

اطلاعات روز: زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت امور خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان می‌گوید که تشکیل هیأت مذاکره‌کننده‌‌‌ی افغانستان به رهبری اشرف غنی سبب ایجاد تحرک به‌طرف مذاکرات بین‌الافغانی می‌شود.

آقای خلیل‌زاد بامداد امروز (سه‌شنبه، 20 حوت) در رشته‌تویتی گفته است: «این اعلام رییس‌جمهور غنی که فرمانی صادر خواهد کرد تا زمینه برای تبادله‌ی شمار قابل ملاحظه زندانیان مهیا شود و تشکیل یک تیم مذاکره‌کننده‌ی ملی با حمایت گسترده را رهبری خواهد کرد، سبب ایجاد تحرک به‌سوی مذاکرات بین‌الافغانی می‌شود.»

از سویی هم، او افزوده است که در هفته‌ی گذشته تلاش کرده است تا اشرف غنی و عبدالله عبدالله را در مورد تشکیل یک حکومت «جامع» و «فراگیر» به توافق برساند. زلمی خلیل‌زاد تأکید کرده است که به این تلاش‌ها همچنان ادامه خواهد داد.

او گفته است که اشرف غنی و عبدالله عبدالله دیروز (دوشنبه، 19 حوت) در مراسم تحلیف‌شان نیز برای گفت‌وگوها به‌خاطر پایان‌بخشیدن به «بحران سیاسی» اعلام آمادگی کرده‌اند.

آقای خلیل‌زاد در حالی هیأت مذاکره‌کننده را سبب ایجاد تحرک به‌طرف مذاکرات بین‌الافغانی می‌خواند که آقای غنی دیروز در مراسم تحلیف‌اش گفت که در مورد رهایی زندانیان گروه طالبان امروز فرمان صادر می‌کند.

او گفت که رهایی این زندانیان در چوکاتی صورت می‌گیرد که سبب کاهش خشونت قابل ملاحظه در کشور شود.

آقای غنی همچنان افزود که تیم مذاکره‌کننده برای مذاکرات بین‌الافغانی نیز امروز نهایی می‌شود و ترکیب این تیم همه‌شمول می‌باشد. براساس توافق‌نامه‌ی امضاشده میان امریکا و گروه طالبان قرار بود مذاکرات بین‌الافغانی امروز برگزار شود.

دیدگاه‌های شما
  1. خادم تحصیل کرده امریکا داکتر خلیلزاد و نوکر بیسواد پاکستان ملا برادر با امضای قرارداد ننگین دوهه اینطور یک تیشه کاری به ریشه درخت وطن پدران خود زدند که اگر زیاد تر غافل شویم چند سال بعد تنه اش را در راولپندی پیدا خواهیم کرد. پاکستان چهل سال ما را بازی داد که اسلام در خطر است حالانکه وطن ابایی خود را بنام جهاد نامقدس بر باد کردیم. درمعاهده گندمک یعقوب خان استقلال خارجی و در معاهده دیورند عبدلرحمان خان خاک افغانستان را به انگلیس فروخت. با نهایت تاسف قرارداد ننگین دوهه مساوی به معاهده گندمک جمع معاهده دیورند است که به اساس ان استقلال و باقی خاک این وطن مفت به پاکستان تعلق خواهد گرفت. حالا تلاش ها برای آزادی هزاران درنده وحشی که آخرین ابزار فشار دولت افغانستان مقابل طلبان است در راه است. خداوندمردم ما را متوجه این خطرکه متوجه خاک و جان ماست بکند که اینبار باز بازی نخوریم و پیش از اینکه دیر شود پشت همین حکومت برحال اشرف غنی با تمام کاستی هایش ایستاده شویم در غیر آن همه چیز را به پاکستان بای خواهیم داد. خداوند به حال همین بیوه و یتیم و بیچاره این وطن رحم کند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *