چهره‌های سیاسی و رهبران احزاب: هیچ چالشی نباید روی روند صلح تأثیر منفی بگذارد

اطلاعات روز: شماری از چهره‌های سیاسی و رهبران احزاب در نشستی فیصله کرده‌اند که صلح برای مردم افغانستان یک ضرورت اساسی و اولویت حیاتی است و هیچ چالش و مسأله‌ای نباید روی این روند تأثیر منفی بگذارد.

محمدکریم خلیلی، رییس شورای عالی صلح و رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان در صفحه‌ی رسمی فیس‌بوک خود نوشته است که این موضوع در نشست روز گذشته (شنبه، 24 حوت) چهره‌های سیاسی و رهبران احزاب مطرح شده است.

عبدالله عبدالله، محمدکریم خلیلی، محمد محقق، حامد کرزی، صلاح‌الدین ربانی، گلبدین حکمتیار، عنایت‌الله بابر فرهمند و شماری دیگر از چهره‌های سیاسی حضور داشته‌اند.

اشتراک‌کنندگان این نشست همچنان بر ضرورت ایجاد یک مرجع باصلاحیت برای رهبری روند صلح و توحید و هماهنگ‌سازی دیدگاه‌های همه طرف‌های سیاسی تأکید کرده‌اند.

به گفته‌ی آنان، تمامی طرف‌های سیاسی تلاش کنند تا به روند صلح سرعت داده شود. به باور آنان «پروسه‌ی صلح و مذاکرات در این زمینه، در صورتی به موفقیت می‌رسد که تحت رهبری و مالکیت افغان‌ها به پیش‌برود».

اشتراک‌کنندگان این نشست همچنان گفته‌اند که هیأت مذاکره‌کننده‌ی حکومت افغانستان باید ملی، همه‌شمول و متشکل از شخصیت‌های شایسته، کارفهم و مورد اعتماد مردم و تمام طرف‌های سیاسی و محورهای ملی باشد.

همچنان تأکید شده است که تعیین این هیأت به‌صورت یک‌جانبه نه تنها که به پیشرفت صلح و موفقیت مذاکرات ملی مصالحه کمک نمی‌کند، بلکه روند را با مشکل و چالش جدید مواجه می‌سازد.

کریم خلیلی در ادامه نوشته است که آنان هیأتی را توظیف کرده‌اند تا روی انتخاب یک هیأت مذاکره‌کننده‌ی جامع، همه‌شمول و قابل قبول کار کند. از دیگر جوانب سیاسی نیز خواسته شده است تا برای «غنامندی و تأمین جامعیت و قابلیت هیأت مذاکره‌کننده، در کار این هیأت سهم بگیرند».

این در حالی است که وحید عمر، مشاور ارشد رییس‌جمهوری در امور روابط عامه و استراتژیک امروز در مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت به خبرنگاران گفته است که هیأت مذاکره‌کننده‌ی حکومت برای مذاکرات بین‌الافغانی آماده شده و منتظر مشخص شدن زمان آغاز مذاکرات است.

در همین حال، برخی رسانه‌ها گزارش کرده است که زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان فهرست هیأت مذاکره‌کننده‌ی صلح را با شماری از سیاسیون شریک کرده است.

براساس این فهرست، باتور دوستم، کریم امین، ضراراحمد مقبل، محمد ناطقی، رسول طالب، حبیبه سرابی، کلیم‌الله نقیبی، جنرال ایوب انصاری، اورزلا نعمت، نادر نادری، متین بیگ، زینب موحد، عنایت‌الله بلیغ، شریف زرمتی و عبدالهادی ارغندیوال اعضای هیأت مذاکره‌کننده را تشکیل می‌دهند.

این فهرست تا کنون به‌گونه‌ی رسمی تأیید نشده است.

از سویی هم، در بند چهارم فیصله‌نامه‌ی چهر‌های سیاسی و رهبران احزاب آمده است: «بحران ملی ناشی از تقلب انتخابات پروسه ملی صلح را تحت تأثیر قرار داده و ممکن است اوضاع را بیشتر از این بحرانی کند.»براساس این بند فیصله‌نامه، بحران کنونی انتخاباتی باید از طریق گفت‌وگو و تفاهم در راستای منافع ملی افغانستان به‌طور معقول و منطقی حل شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *