«خشونت علیه خبرنگاران 21 درصد افزایش یافته است»
عکس: آرشیف

«خشونت علیه خبرنگاران 21 درصد افزایش یافته است»

اطلاعات روز: مرکز خبرنگاران افغانستان با نشر گزارشی اعلام کرده است که شمار رویدادهای خشونت‌آمیز و تهدید علیه خبرنگاران و رسانه‌ها در سال 1398 در مقایسه با سال ۱۳۹۷ ،۲۱ درصد افزایش یافته است.

بر اساس یافته های مرکز خبرنگاران افغانستان که امروز (سه‌ شنبه، 27 حوت) در یک نشست خبری در کابل همگانی شد در ۱۲ ماه گذشته، ۱۱۶ مورد خشونت، تهدید، توهین و تحقیر خبرنگاران و یا حمله به خبرنگاران و تاسیسات رسانه‌‌ای در کشور به ثبت رسیده است.

احمد قریشی، رئیس اجرایی مرکز خبرنگاران افغانستان گفت که بر اساس اطلاعات این نهاد در سال ۱۳۹۸ در مجموع شمار رویدادها در مقایسه به ۹۲ مورد ثبت شده در سال ۱۳۹۷- بجز این‌که در شمار قربانیان کاهش قابل ملاحظه رخ داده است- در زمینه سایر رویدادهای خشونت آمیز و تهدید و ارعاب علیه خبرنگاران و رسانه‌ها سیر صعودی داشته است.

به گفته وی، در یک سال گذشته ۵ تن که شامل سه خبرنگار، یک کارمند تخنیک و یک کارمند امنیتی رسانه‌ای می‌شود در کشور جان خود را از دست داده اند.

سخی بلوچ، کارمند بخش تخنیک آمریت رادیو تلویزیون ملی در شهر قلات ولایت زابل(۲۰ جوزا)، عبدالرؤف ایمل‌زی، محافظ رادیو و تلویزیون شمشاد در کابل( ۱۰سرطان)، نادرشاه صاحب زاده، خبرنگار رادیو صدای گردیز در شهر گردیز ولایت پکتیا(۲۲ سرطان)، عبدالحمید هوتکی، خبرنگار رادیو هیواد در قندهار(۳ میزان) و صفر محمد اتل مجری رادیو سمون در تاریخ ۱۲ جدی در شهر لشکرگاه هلمند جان خود را از دست داده است.

قریشی خاطر نشان کرد که حداقل ۲۲ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای نیز در این مدت در رویدادهای تروریستی و جنایی زخمی شده‌اند. بر اساس این آمار، گروه طالبان در کشتن یک خبرنگار و یک کارمند رسانه و افراد ناشناس به کشتن دو خبرنگار و یک کارمند رسانه مظنون و یا متهم هستند.

همچنان، در قضایای زخمی شدگان، طالبان به زخمی کردن ۱۴ خبرنگار  و کارمند رسانه‌ای، افراد مسلح ناشناس در ۶ مورد و و داعش در ۲ مورد متهم می‌باشد.

مرکز خبرنگاران افغانستان از جوانب جنگ در کشور خواسته که به حقوق خبرنگاران احترام گذاشته و زمینه کار خبرنگاران و رسانه‌ها در فضای امن و مصون را فراهم کنند: «در این راستا رهبری دولت افغانستان  باید تعهد قاطع سیاسی بدهد که برای کاهش و رفع نگرانی جامعه رسانه‌ای، قوانین و مقرره‌های مربوط و طور ویژه به تصامیم کمیته مشترک حکومت و رسانه‌ها در رسیدگی به رویدادهای خشونت و تهدید خبرنگاران و رسانه‌ها احترام گذاشته و آن‌ها را عملی می‌کند.»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *