زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان

خلیل‌زاد: امریکا مایل است زندانیان «فورا»‌ آزاد شوند

اطلاعات روز: زلمی خلیل‌زاد،‌ نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان می‌گوید که ایالات متحده‌ مایل است تا رهایی زندانیان طالبان و دولت افغانستان براساس توافق‌نامه‌ی صلح امریکا و طالبان به‌گونه‌ی فوری صورت بگیرد.

آقای خلیل‌زاد امشب (چهارشنبه،‌28 حوت)‌ در رشته‌تویتی نوشته است با وجودی‌که دو طرف (طالبان و دولت افغانستان) بر انجام این کار تعهد داده‌اند، اما تا امروز هیچ زندانی‌ای رها نشده است.

خلیل‌زاد همچنان نوشته است که ویروس کرونا رهایی زندانیان را فوریت بخشیده و حالا زمان اهمیت دارد. او در عین حال گفته است که امریکا به اجرای نقش خود متعهد است.

نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان نوشته است که تیم‌های تخنیکی دولت افغانستان و گروه طالبان می‌توانند باهم کار کنند و برای رهایی فوری زندانیان روی مراحل تخنیکی تمرکز کنند. او علاوه کرده است که خودش در نخستین ملاقات نمایندگان دولت افغانستان و طالبان اشتراک خواهد کرد.

به گفته‌ی او،‌ ملاقات رو در رو ارجهیت دارد،‌ اما ویروس کرونا و محدودیت‌های سفر ناشی از این ویروس احتمال تماس‌های مجازی دو طرف را در حال حاضر ضروری می‌سازد.

خلیل‌زاد از تمامی طرف‌ها خواسته است که از «بیانات تحریک‌کننده»‌ در رسانه‌ها خودداری کنند. به گفته‌ی او،‌ طالبان تعهد می‌کنند که زندانیان رهاشده به تعهدات‌شان در توافق‌نامه‌ی صلح پابند خواهند بود و به میدان جنگ بر نخواهند گشت.

او تأکید کرده است که «نقض این کار پروسه‌ی صلح را تضعیف خواهد کرد. زمان آن فرا رسيده که رهايي زندانيان به پيش برود».

آزادی زندانیان در توافق‌نامه‌ی صلح امریکا و طالبان که در تاریخ دهم حوت به امضا رسید،‌ مطرح شده است. طالبان نیز بر آزادی زندانیان به‌عنوان پیش‌شرطی برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی تأکید دارند.

براساس توافق‌‎نامه، قرار بود مذاکرات بین‌الافغانی در بیستم حوت آغاز شود،‌ اما اختلافات روی رهایی زندانیان آغاز این مذاکرات را به تأخیر انداخته و معلوم نیست که چه زمانی آغاز خواهد شد.

از سویی هم،‌ محمداشرف غنی چندی پیش فرمان رهایی پنج هزار زندانی طالبان را امضا کرد. قرار بود اولین گروه زندانیان طالبان در بیست‌وچهارم حوت به‌گونه‌ی مشروط آزاد شوند،‌ اما طالبان می‌گویند که زندانیان باید بدون هیچ پیش‌شرطی آزاد شوند.

اختلافات روی این موضوع هنوز پابرجاست و مشخص نیست روند رهایی زندانیان از چه وقت آغاز خواهد شد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *