ویروس کرونا؛ حکومت به طالبان: در وضعیت کنونی به جنگ دامن نزنید

اطلاعات روز: یک روز پس از درخواست اتحادیه‌ی اروپا مبنی بر اعلام آتش‌بس میان طرف‌های درگیر در جنگ برای مبارزه با ویروس کرونا در افغانستان، حکومت نیز از گروه طالبان خواست که در وضعیت کنونی به جنگ دامن نزند.

وحید عمر، رییس کمیته‌ی دولتی ارتباطات عامه جهت وقایه و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا امروز (پنج‌شنبه، 29 حوت) که در یک کنفرانس خبری در کابل صحبت می‌کرد، گفت: «ما بر طالبان صدا می‌کنیم که در این وقت به جنگ دامن نزنند.»

به گفته‌ی آقای عمر، طالبان در برخی از مناطق کشور در برابر خدمات کارمندان صحی ممانعت ایجاد می‌کنند. او تأکید کرد که در وضعیت کنونی باید به این کارمندان اجازه داده شود که در تمام نقاط افغانستان خدمات صحی عرضه کنند.

رییس کمیته‌ی دولتی ارتباطات عامه جهت وقایه و جلوگیری از شیوع کرونا همچنان از این گروه خواست که اجازه دهند تا به مردم در نقاط مختلف کشور در مورد ویروس کرونا و وقایه‌ی آن اطلاع‌دهی شود.

او در ادامه با اشاره به خواست اتحادیه اروپا مبنی بر اعلام آتش‌بس کامل میان طرف‌های جنگ افغانستان برای مبارزه با ویروس کرونا در کشور گفت که دولت افغانستان از آن به صورت جدی استقبال می‌کند.

آقای عمر همچنان دیروز (چهارشنبه، 28 حوت) در تویتی گفته بود که گروه طالبان باید بداند که همه با یک وضعیت بشردوستانه‌ی ناشی از ویروس کرونا سروکار دارند و این گروه باید حملات‌شان را متوقف کند.

رولاند کوبیا، نماینده‌ی اتحادیه اروپا برای افغانستان پیشتر برای مبارزه با ویروس کرونا خواستار آتش‌بس کامل میان طرف‌های درگیر در جنگ شده بود.

آقای کوبیا در یک پیام تویتری نوشته بود: «هرکسی حق دارد تا برای مقابله با ویروس کرونا کمک دریافت کند. برای فراهم‌سازی کمک بهتر، این اقدامات در قدم نخست فراهم شود: آتش‌بس کامل، خودداری از وضع مالیه بر کمک‌های انسانی، تأمین دسترسی به این کمک‌ها و مصئونیت کامل، هماهنگی و همکاری با حکومت. این اقدامات میزان کمک‌رسانی به تمام مردم افغانستان را بالا خواهد برد.»

گروه طالبان به تمام مؤسسات جهانی صحی و سازمان صحی جهان در مورد آمادگی همکاری و هماهنگی برای جلوگیری از این ویروس اطمینان داده است.

«نوروز را در خانه‌های تان تجلیل کنید»

همزمان با اینکه یک روز به نوروز مانده است، رییس کمیته‌ی دولتی ارتباطات عامه جهت وقایه و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا از شهروندان کشور خواست که نوروز را در خانه‌ها و محیط خانواده‌هاشان تجلیل کنند.

او گفت که تمام جشن نوروز در هیچ جایی به‌دلیل شیوع ویروس کرونا برگزار نمی‌شود.

وحید عمر همچنان از خانواده‌ها خواست که از توصیه و دستورالعمل‌های صحی وزارت صحت عامه و سازمان صحی جهان پیروی کنند.

دولت افغانستان به‌خاطر جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تا کنون برگزاری جشن نوروز، مراسم‌های سنتی به‌شمول شیرینی‌خوری و عروسی و برنامه‌ها و مسابقات ورزشی را لغو و تمامی مؤسسات آموزشی به‌شمول مکاتب و دانشگاه‌ها و مدارس دینی تعطیل کرده است.

همچنان روند توزیع پاسپورت و شناساس‌نامه‌های کاغذی و برقی را در مرکز و ولایات تا آخر ماه حمل سال آینده‌ی خورشیدی (1390) متوقف شده است.

این در حالی است که تا کنون 22 واقعه‌ی مثبت ویروس کرونا در افغانستان به ثبت رسیده است. پیش از این به‌منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، مکاتب و دانشگاه‌ها و مدارس دینی تعطیل و برگزاری مراسم‌های سنتی از جمله شیرینی‌خوری و عروسی نیز لغو شده بود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *