واکنش‌ها به حمله‌ی طالبان در زابل؛ «در تضاد با روند صلح است»

اطلاعات روز: حمله‌ی جنگ‌‎جویان گروه طالبان بر پاسگاه‌های امنیتی در ولایت زابل در حالی که تلاش‌های صلح در کشور جریان دارد، با واکنش‌های داخلی و خارجی مواجه شده است.

ارگ ریاست‌جمهوری ضمن محکوم‌کردن این حمله، همچنان گفته است که «این عمل فجیع طالبان»‌ نمونه‌ی بارز تعهد این گروه برای ادامه‌ی خشونت و در تضاد با روند صلح افغانستان است.

عبدالله عبدالله نیز این حمله را «جنایت نابخشودنی» خوانده و گفته است: «رويداد زابل جنايت نابخشودني است. طالبان در موافقت‌نامه‌ی صلح متعهد به کاهش خشونت و پایان درگیری‌ها از راه مذاکره شده‌اند. راه‌اندازی کشتار در نوروز و آغاز سال، مغایر موافقت‌نامه‌ی صلح و تعهد این گروه به پایان جنگ ‌و برقراری صلح است.»

آقای عبدالله همچنان گفته است که چنین حملاتی بی‌اعتمادی میان طرف‌ها را تقویت کرده و مذاکرات پیش‌روی بین‌الافغانی را تحت شعاع قرار می‌دهد.

در همین حال، نیکلاس کی، نماینده غیرنظامی ناتو در افغانستان نیز این حمله را محکوم و آن‌را شرم‌آور توصیف کرده است.

او در یک پیام تویتری پرسشی را مطرح کرده است که «چه کسانی می‌توانند دستور این حمله را بر هم‌وطنان خود در روز نوروز و در شرایطی که جهان با بیماری همه‌گیر کرونا درگیر است و پس از تعهد به صلح، صادر کنند»؟

نیکلاس کی صبح روز گذشته در یک پیام تبریکی به مناسبت سال نو خورشیدی از طالبان خواسته بود که برای مبارزه‌ی متحدانه با ویروس کرونا در افغانستان از اعمال خشونت خودداری کنند.

پیتر پروگل، سفیر آلمان در افغانستان نیز در یک پیام تویتری حمله‌ی طالبان در زابل را محکوم کرده و گفته است که این عمل «فجیع» طالبان در روز نوروز و در شرایط مبارزه با ویروس همه‌گیر کرونا، تعهدات طالبان به صلح را با شک و تردید مواجه می‌کند.

این در حالی است که جنگ‌جویان گروه طالبان صبح روز گذشته (جمعه، 1 حمل) بر یک پاسگاه نیروهای امنیتی و دفاعی در مرکز ولایت زابل حمله کردند. وزارت دفاع بعدا اعلام کرد که این حمله به کمک و همکاری افراد نفوذی طالبان صورت گرفته است.

این وزارت در اعلامیه‌‎ای گفت که در نتیجه‌ی این حمله 17 نیروی دولتی به‌شمول 11 سرباز ارتش و شش سرباز پولیس ملی کشته شده‌اند. پیشتر شماری از رسانه‌ها به نقل از منابع‌شان گزارش کرده بودند که در این حمله 25 سرباز دولتی کشته شده‌اند.

وزارت دفاع همچنان گفته است که چگونگی و علت وقوع این رویداد را بررسی و نتیجه‌ی آن‌را در آینده همگانی می‌کند. این وزارت در مورد تلفات طالبان چیزی نگفته، اما تأکید کرده است که این حمله‌ی طالبان را بی‌پاسخ نمی‌گذارد.

گروه طالبان تا کنون در این باره چیزی نگفته است.

از سویی هم، حمله‌ی طالبان بر پاسگاه نیروهای امنیتی و دفاعی در ولایت زابل در حالی صورت گرفت که روز پنج‌شنبه (29 حوت) اسدالله خالد، سرپرست وزارت دفاع اعلام کرد که پس از افزایش حملات طالبان، نیروهای امنیتی افغان از حالت دفاعی به «حالت دفاعی فعال» درآمده‌اند.

آقای خالد گفته بود: «در حالت دفاعی، نیروهای امنیتی محدویت‌هایی که داشتند در حالت دفاع فعال کمتر می‌شود و از هرجایی که دشمن تدارک حمله را بالای قوت‌های ما می‌گیرد، ما حق این را ‌داشته باشیم که از خود دفاع کنیم.»

ولایت زابل در جنوب کشور از ولایت‌های ناامن به حساب می‌آید که با پاکستان مرز مشترک دارد. جنگ‌جویان گروه طالبان در بخش‌هایی این ولایت حضور و فعالیت گسترده‌ی تروریستی دارند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *