تدامیچی یاماموتو افغانستان را با آرزوی «بازگشت صلح» به این کشور ترک می‌کند

اطلاعات روز: تدامیچی یاماموتو، نماینده خاص دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان که مأموریت پنج‌ساله‌اش به پایان رسیده، گفته است که با آرزوی «بازگشت صلح به افغانستان»، این کشور را ترک می‌کند.

در اعلامیه‌ی هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) که امروز (شنبه، 2 حمل) منتشر شده، به نقل از یاماموتو آمده است که ریاست یوناما و خدمت به مردم افغانستان در بیش از پنج سال گذشته برای او یک افتخار و امتیاز «نادر» بوده است.

یاماموتو همچنان گفته است که چالش‌ها هنوز هم باقی است، اما او باور کامل دارد که مردم افغانستان با توانایی‌هایی که دارند، می‌توانند بر این چالش‌ها فایق آیند. او توانایی‌های مردم افغانستان را تحسین کرده و افزوده است که سازمان ملل در دوره‌ی پیش‌رو «شانه به شانه با مردم افغانستان همراه خواهد بود».

نماینده‌ی خاص دبیرکل سازمان ملل در افغانستان در حالی از وجود چالش‌ها در این کشور سخن گفته است که سرانجام انتخابات ریاست‌جمهوری ششم میزان در این کشور به تنش میان دو تیم انتخاباتی «دولت‌ساز» به رهبری اشرف غنی و «ثبات و همگرایی» به رهبری عبدالله عبدالله منجر شده است.

کمیسیون مستقل انتخابات، اشرف غنی را برنده اعلام کرده است، اما عبدالله عبدالله نتایج اعلام‌شده را «تقلبی» و «کودتای انتخاباتی» خوانده و آن‌را رد کرده است. در نهایت، غنی و عبدالله هردو در نوزدهم حوت در ارگ و سپیدار مراسم تحلیف جداگانه برگزار کردند.

اکنون شماری از چهره‌های سیاسی و جهادی به‌شمول حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین و عبدالرب رسول سیاف، از رهبران جهادی در تلاش است تا غنی و عبدالله روی یک حکومت همه‌شمول توافق کنند، اما این تلاش‌ها تا کنون نتیجه‌ای به دنبال نداشته است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *