افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا؛ وزیر صحت عامه: هرات را قرنطین کنید

اطلاعات روز: ‏فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه کشور می‌گوید که در ۲۴ ساعت گذشته از ۹۷ مورد مشکوک به ویروس کرونا، ده مورد آن مثبت تشخیص شده است.

آقای فیروز که امروز (یک‌شنبه، ۳ حمل) در یک نشست خبری صحبت می‌کرد، گفت که از مجموع این ده مورد مثبت، سه مورد آن در ولایت هرات، دو مورد در ولایت کابل، دو مورد در ولایت زابل، یک مورد در ولایت قندهار، یک مورد در ولایت غزنی و یک مورد هم در ولایت بلخ به ثبت رسیده است.

او گفت که دو فرد مبتلا در کابل از دیپلمات‌های خارجی اند. به گفته‌ی وزیر صحت عامه این افراد هم‌اکنون در قرنطین به‌سر می‌برند و قرار است که برای درمان به شفاخانه‌ی پایگاه نظامی بگرام در ولایت پروان منتقل شوند.

او اما در مورد هویت این افراد چیزی نگفت.

گفتنی است که با ثبت این ده مورد رقم مبتلایان به ویروس کرونا در کشور به 34 نفر می‌رسد. از این مجموع، 18 مورد آن در هرات، سه مورد در سمنگان، دو مورد در کابل، دو مورد در زابل، دو مورد در لوگر، دو مورد در بلخ، یک یک مورد در قندهار، غزنی، کاپیسا، دایکندی و بادغیس به ثبت رسیده است.

آقای فیروز همچنان گفت که معاینات مشکوک به ویروس کرونا از ولایت‌های قندهار، هلمند و قندوز از ساحات زیر کنترل طالبان نیز به لابراتوارهای وزارت صحت عامه در کابل رسیده است.

او همچنان گفت که در جمع این معاینات، نمونه‌های مشکوک از دو عضو مجلس نمایندگان نیز گرفته است.

فیروزالدین فیروز همچنان تأکید کرد که موارد ابتلا به ویروس کرونا ممکن در دو هفته‌ی آینده افزایش یابد.

در همین حال وزیر صحت عامه خواستار همبستگی مردم و گروه طالبان برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا شد.

او از شهروندان کشور خواست که از هر نوع تجمع رسمی و غیررسمی به‌خصوص زیر یک سقف خودداری کنند و باید از گشت‌وگذار بس‌های شهری و تجمع در پارک‌ها‌ جلوگیری شود و تمامی مسافرخانه‌ها و رستورانت‌ها تعطیل شود.

فیروزالدین فیروز گفت که افراد دارای سن بالاتر از 65 سال و همچنان کسانی که دچار بیماری‌های مزمن اند، در خانه‌هاشان بمانند. به گفته‌ی آقای فیروز، شهروندان به دستورالعمل‌های صحی وزارت صحت عامه توجهی نمی‌کنند و در روزهای رخصتی شاهد تجمعات مردم بوده است.

پیشتر دولت افغانستان به‌خاطر جلوگیری از شیوع کرونا، تمامی مؤسسات آموزشی و تحصیلی را در کشور تا آخر ماه حمل تعطیل و برگزاری جشن نوروز، مراسم‌های سنتی به‌شمول شیرینی‌خوری و عروسی و برنامه‌ها و مسابقات ورزشی نیز لغو کرده بود.

همچنان روند توزیع پاسپورت در مرکز و ولایات تا آخر ماه حمل سال آینده متوقف شده و رژیم کاری در ادارات دولتی نیز سه ساعت کاهش یافته است.

«هرات باید قرنطین شود»

همزمان با افزایش موارد مثبت ویروس کرونا در افغانستان به 34 واقعه، وزیر صحت عامه خواستار قرنطین‌شدن کابل ولایت هرات در غرب کشور شد. او گفت که باید رفت‌وآمدها در این شهر از روی روز محدود شود.

آقای فیروز همچنان افزود که باید تمامی رفت‌وآمدها به ولایت غربی هرات متوقف شود.

به گفته‌ی او، پیشنهادی برای قرنطین‌شدن شهر هرات و محدودیت گشت‌وگذار روزانه در هرات ایجاد شده که برای تأیید به ریاست‌جمهوری فرستاده می‌شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *